KURIKULUM KANAK-KANAK KERENCATAN MENTAL
( V ) KURIKULUM
Komponen-komponen am :
(a) Akademik
(b) Pengurusan diri
(c) Kehidupan dalam komuniti
(d) Kemahiran vokesyenal – untuk kerjaya
Perhubungan antara tahap kerencatan dan komponen kurikulum :
lebih RINGAN : lebihkan AKADEMIK
lebih SERIUS : lebihkan PENGURUSAN DIRI
(a) Kerencatan Ringan – Sederhana
Peringkat Awal Persekolahan :
Kemahiran-kemahiran yang diajar :
· duduk dan beri tumpuan kepada guru
· membezakan rangsangan visual dan auditori
· ikut arahan
· penggunaan bahasa
· koordinasi motor halus dan kasar
· pengurusan diri (ikat tali kasut, membutang,……….)
· bergaul dengan rakan sebaya
Peringkat Rendah Atas :
‘functional academics’
(menulis, membaca, mengira)
Contoh :
· baca tanda papan
· membeli barang
· menggunakan telefon
· menulis mesej ringkas
Peringkat Menengah Rendah :
· kehidupan dalam kommuniti
contoh : penggunaan kemudahan awam
· kemahiran vokesyenal
(b) Kerencatan Serius
· kurikulum mesti sesuai dengan umur mental
· aktiviti pengurusan diri
· aktiviti kommuniti
· terapi
( IV ) CIRI-CIRI TINGKAH LAKU KERENCATAN MENTAL
( IV ) CIRI-CIRI TINGKAH LAKU
Kekurangan ‘social sensitivity’ (tidak dapat mengintepretasi emosi lain misalnya tidak sedar orang lain marah / bimbang / ……..)
Kurang boleh mengintepretasi sesuatu situasi (contoh : tidak sedar tentang bahaya)
Selalu mengulangi strategi yang salah.
Terlalu bergantung kepada tanda-tanda daripada orang lain (kurang berdikari)
Kurang keyakinan / nilai kendiri
‘anxiety’ – terlalu takut gagal
Dalam bilik darjah :
Sukar memproses maklumat.
Sukar memberi tumpuan.
Kurang ingatan.
Kesukaran menggunakan bahasa.
Kesukaran memindahkan kemahiran yang telah dipelajari kepada tugasan baru.
Sukar menghabiskan tugasan.
dpd kelab OUM cikgu zul
No comments:
Post a Comment