Saturday, December 5, 2015

Di sebalik hari oku 2015 dan keluhan petugas pdk

Kawan setugas yang turut sama meraikan hari OKU merasa sedih apabila pengorbanan dan kewujudan petugas pdk yg turut sama berhempas pulas tidak dihargai ...usahkan untuk mengiktiraf mereka malahan untuk memberi sedikit insantif dengan kenaikan elaun petugas pdk yang berelaun hanya rm 712 sahaja pun tidak disebut pun .... seolah olah petugas pdk tidak wujud pun di mata komuniti, jabatan kebajikan masyarakat, kementerian pembangunan wanita dan juga ibubapa oku ni .... kasihan mereka ni ...tapi apakan daya saya hanya boleh berasa kasihan dan tidak dapat membuat perubahan pun bagi pihak mereka ....walaupun saya tidak dijemput pun kerana mereka tidak mengetahui kewujudan saya tetapi saya dapat rasai kehendak dan keluhan mereka .....

Wednesday, November 4, 2015

Hai, rindunya untuk melihat perubahan ....

Assalammualaikum dan salam sejahtera...lama juga ya saya tidak menulis dalam blog ini...bukan tidak berminat untuk menulis tetapi kerana kengkangan masa dan mencari ilmu tambahan untuk diri ini dan mencari ilmu utk membuat pemulihan atas anak anak istimewa ini .......saya amat menyayangi pdk dan ingin melihat perubahan dalam pengurusan dan pentadbiran pdk dan amat mengambil berat pada masa depan kerjaya pekerja pdk tetapi apakan daya saya kerana mereka yg memegang kuasa .... saya jauh di hujung dunia ......namun dalam kesedihan itu , allah memujuk saya apabila sebahagian pemulihan yg saya lakukan ke atas anak anak oku ini telah menampakkan kejayaan .... Alhamdulillah... cadangan yg saya ajukan untuk menaikkan elaun oku juga berjaya .... Alhamdulillah. ...

Thursday, December 18, 2014

Tanpa prihatin ... tanpa bonus ...tanpa gaji minimum ....tanpa kenaikan cuti tahunan ... tanpa dihargai ...tanpa diiktiraf...tanpa segala galanya

Kami semuanya petugas pdk berwarganegara malaysia tetapi kenapa kami dibuat spt pekerja asing dari warganegara luar dan dijadikan pekerja kontrak for services .... kami tiada bonus ...tiada gaji malah diberikan elaun ... kami tiada kenaikan gaji tahunan ... kami tiada segalanya .... GESAAN SAYA TOLONG ROMBAK SEMULA STATUS PERKHIDMATAN KAMI PETUGAS PDK DI DALAM BUKU GARIS PANDUAN TU DAN JADIKAN SEBAGAI TETAP ATAU PALING TIDAK PUN SBG PEKERJA KONTRAK OF SERVICES .... TOLONGLAH JGN ANIAYA PETUGAS PDK SE MLY DGN MENAFIKAN HAK SBG PEKERJA ....PRIHATINLAH KPD KAMI ....

Tuesday, August 19, 2014

kecacatan disebabkan oleh mereka yang tidak prihatin kepada pekerja ...fikirkanlah ye

Punca dan sebab musababnya ialah:


1.  mereka berpendapat oh tidak perlu mencarum dalam SOSCO kerana kamu sukarela
(lagipun kata YB Dato Rohani ..."kami menggalakkan semangat kesukarelaan dan mereka yang sukarela tidak perlulah dimasukkan dalam AKTA KERJA "  )


2. mereka telah tahu perlu memotong sosco tetapi mengambil jalan mudah memutar belitkan dengan menggunakan klausa dalam sumber manusia dengan cara menukarkan kepada skim baru skim pekerja KONTRAK DALAM PERKHIDMATAN


3.  mereka  yang  bekerja berelaun rendah dan dalam kategori orang normal bukan OKU tetapi diketepikan hak sebagai pekerja


seharusnya  mereka diberikan gaji bukan elaun dan dipotong SOSCO dab KWSP


4.  Pergi dan pulang mereka tidak dilindungi dan kes kemalangan baik di tempat kerja dan di jalan raya semakin meningkat saban hari .....


andaikata mreka terlibat dalam bencana dan disahkan cacat ...siapa yang akan bertanggungjawab ke atas mereka...... Ada otak fikirlah ye


5. Majikan juga tidak prihatin dengan keadaan di dalam tempat mereka bekerja misalnnya di kilang .....ni untuk kilang yang sering terlepas pandang oleh pihak berwajib...... kebersihan dan keselamatan pekerja tidak dijaga......


hah ada otak tu  fikirkanlah ye







Thursday, May 1, 2014

Tinjauan Dan Reaksi Individu Terhadap Pekerjaan Dan Majikan






Ini tinjauan dibuat oleh wartawan Harian sinar bersempena Hari Pekerja 2014....




Di PDK memang lain daripada lain  ....   Kami bukan pekerja dan bukan kontraktor dan bukan juga majikan ...hah pelikkan ????   ....sebab kami ni memang istimewa dan dipilih di antara ramai ramai orang untuk bekerja untuk orang orang istimewa.... sebab itulah kami ni digelar sebagai pekerja kontrak untuk perkhidmatan dan kami di antara orang yang terkaya dan hartawan di Malaysia walaupun berelaun RM 700 sebulan je ...




Alhamdulillah..........





Perbezaan Antara Majikan Dan Pekerja









video yang penuh makna tersirat..fikir fikirkanlah ye ....




beza antara majikan dan pekerja ..........





tips untuk para majikan mengelakkan daripada membayar gaji minimum seperti ditunjukkan oleh majikan kami ..kaedah tip top




Majikan Yang Tidak Mohon RM 900 Minima Perlu Didenda 


wahai majikan ......


buatlah seperti majikan kami buat untuk mengelakkan daripada membayar gaji minimum...nak tahu caranya ...baca hingga habis ye..ni tips yang ditunjukkan oleh majikan kami.....


1. apabila pekerja anda mohon kerja tawarkan dia jawatan sebagai pekerja kontrak untuk perkhidmatan.


2. jika dia dah bekerja ubah sahaja skim bekerja dia kepada pekerja kontrak untuk perkhidmatan


kebaikannya ialah:


1. anda tak perlu potong kwsp (menyusahkan anda sahaja)
2. anda tak perlu potong sosco (menyusahkan anda sahaja)
3. anda tak perlu beri mereka duit untuk kerja lebih masa (menyusahkan anda sahaja) tetapi anda boleh paksa mereka bekerja lebih masa tanpa kira masa dan hari
4. anda tak perlu beri mereka bonus pun ( menyusahkan anda sahaja dengan tambahan bonus ni pada pekerja)
5. anda tak perlu beri mereka mileage tapi anda boleh paksa mereka buat mileage
6. anda boleh menggunakan kenderaan mereka sebab apa yang mereka ada itu adalah hak anda sebagai majikan mereka.
7. anda tak perlu mereka motivasi sebab jika mereka nak kerja mereka kerjalah
8. anda tak perlu memberi mereka latihan bekerja sebab jika anda bijak anda boleh paksa mereka bekerja atas daya inisiatif / kreativiti sendiri
9. anda boleh ugut mereka jika mereka tak nak bekerja you can get out from here....
10 . anda boleh salahkan mereka kerana kenapa mereka memohon kerja ni ...
11. pekerja anda tidak boleh mengadu pada mana mana kesatuan sekerja atau jabatan tenaga kerja kerana mereka tak termasuk dalam akta pekerja tahun 1955
12. anda boleh memberi mereka elaun sahaja tanpa perlu memberi mereka gaji . ini untuk mengelakkan mereka dapat gaji minimum
13. anda dibenarkan membuat apa sahaja ke atas mereka tanpa perlu khuatir tindakan undang undang ke atas anda....




Insya allah jika saya buka perniagaan sendiri ..saya akan gunakan cara ini sebab ini yang diajar oleh majikan saya .... jadi saya dapat elakkan bayar gaji minimum dan saya selaku majikan tak akan dikenakan denda atau ditangkap .


Oh ye satu lagi anda boleh beri mereka elaun RM 600 atau RM 700 terpulanglah sebab di Malaysia ini dengan kenaikan semua barangan dan perkhidmatan ...di tambah lagi gst cukai cukai dan TPPA ini akan memberi anda kelebihan berbanding mereka yang bekerja tetap ...best kan tip ni .... saya pun akan ikut cara ini... bak kata pepatah bapa borek anaknya rintik...hihihihi

Monday, February 17, 2014

Jangan perasan boleh?


Inflation cost for medical treatment

Inflation cost for medical treatment.


Kalau anda masih sihat anda perlu menyediakan kewangan yg mecukupi sebelum berlaku perkara yg tidak diingini.



Inflation cost for medical treatment. Kalau anda masih sihat anda perlu menyediakan kewangan yg mecukupi sebelum berlaku perkara yg tidak diingini. 

Hubungi saya untuk keterangan lanjut... 012 6679295




Semakin  naik dan terus naik....Kami yang bekerja di Pusat pemulihan Dalam Komuniti PDK ni sudahlah berpendapatan rendah hanya RM 700 tanpa potongan sosco...Andai katalah jika berlaku sesuatu kemalangan yang tidak diingini baik semasa pergi bekerja , dalam bekerja di PDK atau semasa membuat lawatan ke rumah  atau pulang bekerja ataupun jika ditimpa penyakit kritikal manalah kami berkemampuan untuk menyediakan kewangan dalam jumlah yang besar RM 54,000 tu.....Nampaknya terpaksalah menahan kesakitan dan menanti ajal sahajalah .... walaupun bekerja tetapi kami tiada sosco dan tiada insuran perubatan.... Alkisahnya yang sipendatang asing pihak majikan boleh pula memberi mereka insuran tetapi kami anak warganegara Malaysia terbiar walaupun bekerja.......Apalah malangnya nasib....cuma berserahlah dan berdoalah jangan sesuatu tidak baik menimpa pada kami ... Almaklumlah kami di PDK ni walaupun mendapat elaun daripada JKM alias Jabatan Kebajikan Masyarakat dan sebab tak mampu nak beri istilah gaji jadi diberilah istilah elaun .... dan kamipun sebab mereka tak mampu nak bertanggungjawab untuk menjadi majikan akhirnya diserahkanlah kepada komuniti ...itu jalan yang paling mudah untuk melepaskan tanggungjawab kepada orang lain ... dan idea paling best ini sebenarnya datang daripada golongan berstatus elit alkisahnya............ Apabila diungkitkan agar diberi gaji minimum dalam mesyuarat mereka mengatakan Ooooohhhh  ini tidak mungkin kerana melibatkan kos yang tinggi padahal jika difikirkan boleh pasti boleh dilakukan tetapi apabila difikirkan tidak boleh bermacam macamlah alasan yang diberikan untuk mengelak tanggungjawab ....ahh di sunia terlepas tetapi di akhirat jawablah sendiri ya...bukan mulut menjawab tetapi anggota lain menjawabnya......


Pandanglah di bawah jangan asyik pandang di atas tu aje ye......

Dosa Purba Yang Di Lihat Moden


Dosa Purba Yang Di Lihat Moden

by admin on July 11, 2012





by: Mohd Al Adib Samuri



http://www.al-adib.net/


Pengalaman belajar English bersama pelajar dari pelbagai negara membuka ruang kepada saya untuk melihat dunia dengan lebih luas. Saya bertemu dengan ramai manusia yang berstatus Muslim, tetapi mempunyai pelbagai wajah.


“Saya sudah merasa beberapa jenis alkohol di Malaysia. Menarik sekali.” Seorang Muslim Iran yang pertama kali keluar dari negaranya bercerita penuh bangga. Kelab malam di ibu kota Kuala Lumpur dirayapi setiap malam.


Tiadakah arak di Iran, sehingga kamu terpaksa meminumnya di sini?” Saya membalas.

“Ada, tetapi dijual secara haram. Sukar didapati.” Lelaki 10 tahun muda daripada saya itu menjawab. Kemudian dia menyambung, “saya rasa ingin tukar mazhab. Jadi Sunni mungkin lebih mudah daripada menganuti Shiah.” Dia menambah yang dirinya begitu tertarik dengan keterbukaan negara Sunni seperti Malaysia, yang bebas untuk membuat dosa apa sahaja.

Bodoh! Hati saya membentak

“Kamu hendak ikut saya pada malam ini?” Anak muda Iran itu mengajak rakan sebelah kirinya, seorang Russian setelah tahu saya adalah seorang Sunni yang taat. Hampir setiap hari dia akan bercerita tentang kelab malam yang baru dikunjungi, arak dan makanan haram yang diratah di bumi Malaysia ini.

Kehidupan sosial yang beraktivitikan maksiat.

Kelab Sosial Pelbagai Nama dan Jenama

Kelab hiburan, diperindahkan sebutannya oleh P. Ramlee sebagai Kalabul Malami, memang destinasi yang menjadi pilihan bagi hati-hati yang menggemarinya. Malahan, media dan produksi tv di Malaysia tidak jemu memaparkan kelab malam sebagai destinasi pelepas tekanan perasaan, penghilang penat dan pengubat masalah hidup yang membelenggu. Medan pertemuan manusia socialite ini hanya beroperasi apabila menjelang malam hari, malah pengusaha di Malaysia menjadi terlebih Barat dengan membukanya sehingga lewat pagi. Malah, pada tahun 2010, terdapat menteri Malaysia yang hilang pedoman dengan memperuntukkan sejumlah dana kepada industri kelab hiburan bagi menarik minat pelancong luar. Nampaknya, budaya ‘clubbing’ tidak pernah hilang pada dada para pencinta dan pejuang maksiat. Budaya ini akan terus dipertahankan dalam jalur kehidupan mereka.

Lebih malang, apabila terdapat serbuan daripada pihak berkuasa agama terhadap kelab hiburan, pelbagai pihak bangkit mengkritik. Para liberalis akan kepanasan berhujah bahawa kesalahan moral tidak patut diangkat sebagai suatu perundangan, malah dosa peribadi tidak patut diambil tahu oleh pemerintah negeri. Para kapitalis pula asyik mengira figur kerugian yang tidak pernah ditunjukkan dengan kajian empirikal. Para pendukung sekularis juga bersuara sumbang mengkritik negara ini jangan cenderung mengikut jalan Taliban. Dunia moden ini menyaksikan pendosa dan ahli maksiat seringkali kelihatan terbela.

Tempat-tempat berkumpul ini tidak hanya berjenama kelab malam atau kelab hiburan. Malahan, ada juga berlabelkan pusat kesihatan, pusat kecergasan dan rumah kelab. Namun, kandungan dan aktivitinya sama.

Dosa Purba

Sebenarnya, cara hidup ber‘clubbing’ yang sering dilihat moden itu adalah maksiat purba yang telah lama wujud dalam peradaban manusia. Aktiviti yang kelihatan ‘cool’ itu adalah warisan daripada Kaum Nabi Lut.

أَئِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ وَتَقْطَعُونَ السَّبِيلَ وَتَأْتُونَ فِي نَادِيكُمُ الْمُنْكَرَ

Maksud: Kalian melakukan hubungan seks bersama lelaki, merompak di jalanan dan mendatangi tempat pertemuan untuk melakukan munkar. (al-Ankabut: ayat 29)

Kebanyakan kita hanya tahu bahawa kemurkaan Allah yang menimpa Kaum Nabi Lut disebabkan oleh kecenderungan orientasi seksual mereka yang melawan fitrah yang ditetapkan Allah. Sebenarnya, mereka turut melakukan dua lagi dosa iaitu merompak dan mendatangi kelab pertemuan untuk melakukan maksiat dan mungkar, sebagaimana yang diterangkan dalam ayat di atas. Apabila Nabi Lut berdakwah kepada mereka untuk meninggalkan tiga maksiat tersebut, mereka mencabar Allah dan Rasul-Nya agar segera menurunkan azab yang diancam ke atas mereka.

Ayat di atas juga menjelaskan bahawa manusia sudah ber’clubbing’ semenjak zaman dahulu lagi dan bermaksiat di dalamnya. Perkataan ‘nadi’ itu bermaksud tempat pertemuan orang untuk berkomunikasi, sebagaimana dijelaskan oleh al-Isfahani. (al-Isfahani, al-Mufradat fi Gharib al-Quran, Lubnan: Dar al-Makrifah, jil. 1, hlm. 486) Perkataan mungkar dalam ayat itu pula ditakrifkan oleh al-Isfahani sebagai setiap perbuatan yang dinilai oleh akal yang sihat sebagai suatu yang buruk atau jika tidak ditetapkan oleh akal tentang keburukan dan kebaikannya, syariat telah menganggapnya sebagai suatu yang buruk. (al-Isfahani, al-Mufradat fi Gharib al-Quran, Lubnan: Dar al-Makrifah, jil. 1, hlm. 505) Rumusannya, perbuatan berkumpul di suatu tempat pertemuan untuk melakukan kemungkaran telah lama dijadikan budaya hidup Kaum Lut. Apabila menyebut kemungkaran, segalanya terhimpun di tempat itu, sama ada meminum arak, menikmati seks terlarang mahupun berjudi.

Ibn Kathir ketika mentafsirkan ayat ini menjelaskan bahawa “kaum Lut melakukan dan membicarakan sesuatu yang tidak wajar di tempat pertemuan mereka yang mereka berkumpul padanya dan tidak mengingkari perbuatan mungkar yang dilakukan antara satu sama lain.” Terdapat banyak pandangan ahli tafsir tentang jenis kemungkaran yang Kaum Lut lakukan. Mujahid berpandangan bahawa Kaum Lut melakukan hubungan seksual di hadapan khalayak awam. Terdapat juga pendapat yang mengatakan mereka suka melaga binatang (bagi tujuan perjudian). (Ibn Kathir, Tafsir Ibn Kathir, Beirut: Dar al-Fikr, 1401H, jil. 3, hlm. 412) Terdapat suatu hadith yang menerangkan maksud ayat ini. Ummu Hani’ melaporkan bahawa:

سألت رسول الله عن قوله تعالى ( وتأتون في ناديكم المنكر ). قال: يخذفون أهل الطريق ويسخرون منهم .

Aku bertanya kepada Rasulullah tentang maksud ( وَتَأْتُونَ فِي نَادِيكُمُ الْمُنْكَرَ ).

Baginda menjawab: “Mereka melontar batu kepada pengguna jalan raya dan mengejek-ngejek mereka.” (Muhammad bin Isa, Sunan al-Tirmizi, Beirut: Dar Ihya’ al-Turath, jil. 5, hlm. 342, no. Hadith: 3190. Dihukumkan sebagai hasan oleh al-Tirmizi.)

al-Mubarakfuri ketika memberi komentar terhadap hadith di atas telah mengumpulkan pelbagai pendapat tentang jenis kemungkaran yang dilakukan oleh Kaum Nabi Lut, sebagaimana yang disenaraikan oleh Ibn Kathir. Selain kemungkaran yang dinyatakan oleh hadith di atas, Aisyah melaporkan bahawa mereka melakukan hubungan seks sesama lelaki secara terbuka di hadapan orang di tempat itu. (al-Mubarakfuri, Muhammad Abd al-Rahman bin Abd al-Rahim. Tuhfat al-Ahwazi, Beirut: Dar al-Kitab al-Ilmiyah, jil. 9, hlm. 36.)

Daripada perbincangan ini, jelaslah bahawa setiap perbuatan mungkar yang dilakukan di suatu tempat secara beramai-ramai sememangnya mendapat kemurkaan Allah. Ini kerana maksiat dan kemungkaran itu dilakukan secara terbuka, malah pelakunya merasa bangga serta tiada seorang pun menegur antara satu sama lain agar perbuatan itu dihentikan. Maksiat ‘clubbing’ yang klasik ini nampaknya terus bertahan di dunia moden dan tidak banyak inovasi yang ditawarkan oleh syaitan. Ringkas sahaja, arak, judi, muzik dan seks!

Hidup bersosial tanpa dosa

Mengapa perlu bersosial di premis penuh fitnah dan membuka pintu kepada pelbagai dosa?

Tidak salah untuk duduk berkumpul, berinteraksi dan melakukan aktiviti bersama. Ini kerana manusia memang dicipta Allah sebagai makhluk yang suka bersosial. Namun, interaksi sesama manusia perlulah berada atas landasan taqwa, iaitu rasa takut kepada Allah. Manusia yang berhubung dengan manusia lain atas dasar takut kepada Allah akan mencetuskan momentum untuk lebih dekat kepada Allah.

Hakikatnya, manusia berhubungan mengikut kecenderungan rohnya. Kaki masjid akan selesa berbicara dengan orang yang turut suka menghidupkan masjid. Manakala, ahli maksiat akan lebih gembira untuk melakukan dosa apabila duduk bersama-sama rakan sejenisnya. Dua jenis manusia ini sukar sekali berhubung hati. Inilah maksud bagi hadith yang dinyatakan oleh Rasulullah:

الْأَرْوَاحُ جُنُودٌ مُجَنَّدَةٌ فما تَعَارَفَ منها ائْتَلَفَ وما تَنَاكَرَ منها اخْتَلَفَ

Maksud: Ruh adalah seperti bala tentera yang terkerah, maka sesiapa yang mereka kenali, mereka akan bersamanya. Dan sesiapa yang mereka tidak kenali, mereka tidak akan bersama. (al-Bukhari, Muhammad bin Ismail. Sahih al-Bukhari, Beirut: Dar Ibn Kathir, 1987, jil. 3, hlm. 1213, no. Hadith: 3158.)

Kita punya pilihan untuk memilih untuk bersosial bersama ‘roh’ yang bagaimana dan di mana