Wednesday, March 16, 2016

BAGAIMANA CARA UNTUK MENGHARGAI ATAU TIDAK MENGHARGAI PETUGAS PDK

Bagaimana cara utk menghargai petugas pdk ? A. Biarkan saja B. Ancam mereka sebab jawatan mereka sukarela ... nak kerja buat kerja ..kalau tak nak kerja resign je C. Mengucapkan terima kasih atas kerjasama walaupun sekecil mana yg telah diberikan D. Memberi insentif tambahan kepada mereka supaya lebih rajin bekerja E. Menaikkan upgrade supaya wujud laluan kerjaya mereka di pdk F. Memaksa mereka buat kerja G. Menyalahkan mereka dan meletakkan 100 % kesalahan jika sesuatu berlaku H. Buat kloni hanya yg disukai sahaja diajar dan lain dibiarkan I. Jangan benarkan berehat sebab masa kerja mereka tu tak lama J. Mereka khasnya petugas tidak dibenarkan mengetahui kewangan dan pentadbiran di pdk ...oleh itu kunci pejabat dan letakkan password di komputer ...ini dapat susahkan mereka utk guna komputer ...hihi K. Jgn benarkan mereka mendapatkan hak sebagai pekerja warga negara malaysia ...jgn potong sosco utk mereka ...hihi L. marah mereka yg buat salah di depan semua orang tak kiralah pelatih,ibubapa dll agar semua tahu kesalahan yg dia buat... M.Bawa penyelia untuk mengikuti rombongan sahaja sebab penyelia penting dan tidak merasai kehadiran petugas dan banyak lagi cara untuk menghargai dan tidak menghargai petugas di pdk. Anda boleh pilih beberapa pilihan jawapan sebab tu semua situasi yang berlaku di pdk berbeza beza .... ada mata buka ..ada fikiran fikir...ada masa selidik ...

apakah tindakan drastik yang perlu pdk laksanakan ...SEGERA....

Cuba tanya apakah tindakan drastik yang perlu PDK pusat pemulihan dalam komuniti laksanakan supaya menampakkan lebih profesional dan tidak berlaku sesuatu yang disesali pada masa hadapan ....
tindakan perlu anda lakukan SEGERA ialah: 1. duduk bermesyuarat dan setiap orang yang terlibat dalam pdk perlu mengerah idea inovasi....
selama ini pun hanya orang-orang tertentu sahaja (khasnya ........ yang rapat dengan pegawai sahaja ) yang terlibat aktif dalam pdk sedangkan misalannya ahli jawatankuasa dan lain-lain lepas tangan. Baik dalam kursus dan lain-lain . 2. Buat rombakan pada Buku Garis Panduan yang sedia ada... Kaji dengan teliti satu persatu ............ samakan seperti sekolah .... gunakan istilah guru dan adakan cuti akhir tahun....
3. Wujudkan kurikulum yang standard pada setiap pdk di malaysia.... bukan hanya guna idea kreatif petugas...jika petugas seorang yang kreatif tidak mengapa tetapi bagaimana jika petugas tersebut bukan orang yang kreatif
jadual kelas perlulah sama bukan berbeza-beza ikut kreativiti petugas...? 4. pusat latihan perlu diwujudkan bagi memberi latihan perguruan di peringkat diploma kepada semua petugas dalam latihan mengajar kepada kanak-kanak OKU.... JANGAN HANYA LATIHAN DIBERIKAN KEPADA PENYELIA ATAU PETUGAS TERPILIH KEMUDIAN DISENYAPKAN BEGITU SAHAJA.......... WALLAHHUALAM.......
bukan hanya di peringkat sijil asas sahaja
5. Idea mewujudkan setiap pdk satu kepakaran misalannya pdk A pdk bahagian dislkesia....walaupun telah diarahkan kepada penyelia namun penyelia dan petugas sendiri bukanlah betul2 profesional dalam bidang tersebut...jadi fikir-fikirkanlah ye........adakah anda benar2 mahir dalam bidang tersebut? fikir fikirkanlah ye...sebab itulah jika anda benar-benar ingin membantu OKU jadi perkara pertama perlu dilakukan ialah memperkasakan diri anda dengan ilmu dahulu..... 6.

Kenapa ada perbezaan elaun di antara satu negeri dgn yg lain??

Soalan saya mudah sahaja .... kenapa ada perbezaan elaun di antara satu negeri dgn yg lain contohnya beza di antara elaun diperolehi negeri johor dan negeri lain .. apa yg petugas negeri lain dah jadi orang kaya ke dan ytidak memerlukan wang elaun tu ke ataupun disebabkan sukarela dan pure sukarela maka dah tak krnal wang lagi ke .... astagfirullah .... apalah nak jadi apabila otak di atas diletakkan di bawah tapak kaki dan hati bermaharaja rela....tolinglah buka mata buka hati dan buka pemikirabn gerakkan langkah untuk berubah segera

Saturday, December 5, 2015

Di sebalik hari oku 2015 dan keluhan petugas pdk

Kawan setugas yang turut sama meraikan hari OKU merasa sedih apabila pengorbanan dan kewujudan petugas pdk yg turut sama berhempas pulas tidak dihargai ...usahkan untuk mengiktiraf mereka malahan untuk memberi sedikit insantif dengan kenaikan elaun petugas pdk yang berelaun hanya rm 712 sahaja pun tidak disebut pun .... seolah olah petugas pdk tidak wujud pun di mata komuniti, jabatan kebajikan masyarakat, kementerian pembangunan wanita dan juga ibubapa oku ni .... kasihan mereka ni ...tapi apakan daya saya hanya boleh berasa kasihan dan tidak dapat membuat perubahan pun bagi pihak mereka ....walaupun saya tidak dijemput pun kerana mereka tidak mengetahui kewujudan saya tetapi saya dapat rasai kehendak dan keluhan mereka .....

Wednesday, November 4, 2015

Hai, rindunya untuk melihat perubahan ....

Assalammualaikum dan salam sejahtera...lama juga ya saya tidak menulis dalam blog ini...bukan tidak berminat untuk menulis tetapi kerana kengkangan masa dan mencari ilmu tambahan untuk diri ini dan mencari ilmu utk membuat pemulihan atas anak anak istimewa ini .......saya amat menyayangi pdk dan ingin melihat perubahan dalam pengurusan dan pentadbiran pdk dan amat mengambil berat pada masa depan kerjaya pekerja pdk tetapi apakan daya saya kerana mereka yg memegang kuasa .... saya jauh di hujung dunia ......namun dalam kesedihan itu , allah memujuk saya apabila sebahagian pemulihan yg saya lakukan ke atas anak anak oku ini telah menampakkan kejayaan .... Alhamdulillah... cadangan yg saya ajukan untuk menaikkan elaun oku juga berjaya .... Alhamdulillah. ...

Thursday, December 18, 2014

Tanpa prihatin ... tanpa bonus ...tanpa gaji minimum ....tanpa kenaikan cuti tahunan ... tanpa dihargai ...tanpa diiktiraf...tanpa segala galanya

Kami semuanya petugas pdk berwarganegara malaysia tetapi kenapa kami dibuat spt pekerja asing dari warganegara luar dan dijadikan pekerja kontrak for services .... kami tiada bonus ...tiada gaji malah diberikan elaun ... kami tiada kenaikan gaji tahunan ... kami tiada segalanya .... GESAAN SAYA TOLONG ROMBAK SEMULA STATUS PERKHIDMATAN KAMI PETUGAS PDK DI DALAM BUKU GARIS PANDUAN TU DAN JADIKAN SEBAGAI TETAP ATAU PALING TIDAK PUN SBG PEKERJA KONTRAK OF SERVICES .... TOLONGLAH JGN ANIAYA PETUGAS PDK SE MLY DGN MENAFIKAN HAK SBG PEKERJA ....PRIHATINLAH KPD KAMI ....

Tuesday, August 19, 2014

kecacatan disebabkan oleh mereka yang tidak prihatin kepada pekerja ...fikirkanlah ye

Punca dan sebab musababnya ialah:


1.  mereka berpendapat oh tidak perlu mencarum dalam SOSCO kerana kamu sukarela
(lagipun kata YB Dato Rohani ..."kami menggalakkan semangat kesukarelaan dan mereka yang sukarela tidak perlulah dimasukkan dalam AKTA KERJA "  )


2. mereka telah tahu perlu memotong sosco tetapi mengambil jalan mudah memutar belitkan dengan menggunakan klausa dalam sumber manusia dengan cara menukarkan kepada skim baru skim pekerja KONTRAK DALAM PERKHIDMATAN


3.  mereka  yang  bekerja berelaun rendah dan dalam kategori orang normal bukan OKU tetapi diketepikan hak sebagai pekerja


seharusnya  mereka diberikan gaji bukan elaun dan dipotong SOSCO dab KWSP


4.  Pergi dan pulang mereka tidak dilindungi dan kes kemalangan baik di tempat kerja dan di jalan raya semakin meningkat saban hari .....


andaikata mreka terlibat dalam bencana dan disahkan cacat ...siapa yang akan bertanggungjawab ke atas mereka...... Ada otak fikirlah ye


5. Majikan juga tidak prihatin dengan keadaan di dalam tempat mereka bekerja misalnnya di kilang .....ni untuk kilang yang sering terlepas pandang oleh pihak berwajib...... kebersihan dan keselamatan pekerja tidak dijaga......


hah ada otak tu  fikirkanlah ye







Thursday, May 1, 2014

Tinjauan Dan Reaksi Individu Terhadap Pekerjaan Dan Majikan






Ini tinjauan dibuat oleh wartawan Harian sinar bersempena Hari Pekerja 2014....




Di PDK memang lain daripada lain  ....   Kami bukan pekerja dan bukan kontraktor dan bukan juga majikan ...hah pelikkan ????   ....sebab kami ni memang istimewa dan dipilih di antara ramai ramai orang untuk bekerja untuk orang orang istimewa.... sebab itulah kami ni digelar sebagai pekerja kontrak untuk perkhidmatan dan kami di antara orang yang terkaya dan hartawan di Malaysia walaupun berelaun RM 700 sebulan je ...




Alhamdulillah..........





Perbezaan Antara Majikan Dan Pekerja









video yang penuh makna tersirat..fikir fikirkanlah ye ....




beza antara majikan dan pekerja ..........





tips untuk para majikan mengelakkan daripada membayar gaji minimum seperti ditunjukkan oleh majikan kami ..kaedah tip top




Majikan Yang Tidak Mohon RM 900 Minima Perlu Didenda 


wahai majikan ......


buatlah seperti majikan kami buat untuk mengelakkan daripada membayar gaji minimum...nak tahu caranya ...baca hingga habis ye..ni tips yang ditunjukkan oleh majikan kami.....


1. apabila pekerja anda mohon kerja tawarkan dia jawatan sebagai pekerja kontrak untuk perkhidmatan.


2. jika dia dah bekerja ubah sahaja skim bekerja dia kepada pekerja kontrak untuk perkhidmatan


kebaikannya ialah:


1. anda tak perlu potong kwsp (menyusahkan anda sahaja)
2. anda tak perlu potong sosco (menyusahkan anda sahaja)
3. anda tak perlu beri mereka duit untuk kerja lebih masa (menyusahkan anda sahaja) tetapi anda boleh paksa mereka bekerja lebih masa tanpa kira masa dan hari
4. anda tak perlu beri mereka bonus pun ( menyusahkan anda sahaja dengan tambahan bonus ni pada pekerja)
5. anda tak perlu beri mereka mileage tapi anda boleh paksa mereka buat mileage
6. anda boleh menggunakan kenderaan mereka sebab apa yang mereka ada itu adalah hak anda sebagai majikan mereka.
7. anda tak perlu mereka motivasi sebab jika mereka nak kerja mereka kerjalah
8. anda tak perlu memberi mereka latihan bekerja sebab jika anda bijak anda boleh paksa mereka bekerja atas daya inisiatif / kreativiti sendiri
9. anda boleh ugut mereka jika mereka tak nak bekerja you can get out from here....
10 . anda boleh salahkan mereka kerana kenapa mereka memohon kerja ni ...
11. pekerja anda tidak boleh mengadu pada mana mana kesatuan sekerja atau jabatan tenaga kerja kerana mereka tak termasuk dalam akta pekerja tahun 1955
12. anda boleh memberi mereka elaun sahaja tanpa perlu memberi mereka gaji . ini untuk mengelakkan mereka dapat gaji minimum
13. anda dibenarkan membuat apa sahaja ke atas mereka tanpa perlu khuatir tindakan undang undang ke atas anda....




Insya allah jika saya buka perniagaan sendiri ..saya akan gunakan cara ini sebab ini yang diajar oleh majikan saya .... jadi saya dapat elakkan bayar gaji minimum dan saya selaku majikan tak akan dikenakan denda atau ditangkap .


Oh ye satu lagi anda boleh beri mereka elaun RM 600 atau RM 700 terpulanglah sebab di Malaysia ini dengan kenaikan semua barangan dan perkhidmatan ...di tambah lagi gst cukai cukai dan TPPA ini akan memberi anda kelebihan berbanding mereka yang bekerja tetap ...best kan tip ni .... saya pun akan ikut cara ini... bak kata pepatah bapa borek anaknya rintik...hihihihi