Sunday, March 31, 2013

PENDAPATAN DAN PERBELANJAAN

PENDAPATAN DAN PERBELANJAAN

Pendapatan bertambah….?????????????


Secara keseluruhan, terdapat peningkatan ketara dalam pendapatan

kasar bulanan isi rumah purata bagi negeri di Malaysia bagi tahun 1990,

2002 dan 2007. Walaupun Pekali Gini bagi tahun tersebut menunjukkan

adanya agihan pendapatan yang tidak saksama namun ianya semakin

berkurangan.
 
 
 
Purata pendapatan isi rumah semua etnik meningkat….


Pendapatan isi rumah purata bagi semua kumpulan etnik didapati
meningkat dari tahun 2004 ke tahun 2009 dengan kadar pertumbuhan
purata 4.4 peratus. Semua kumpulan etnik juga mencatat peningkatan
Pekali Gini kecuali kumpulan etnik lain-lain. Ketidaksaksamaan atau jurang
pendapatan di kalangan Bumiputera adalah tertinggi berbanding
dengan etnik Cina dan India.


Jadual 6.2: Pendapatan kasar bulanan isi rumah purata dan Pekali Gini
mengikut kumpulan etnik dan strata, Malaysia, 2004 dan 2009
 
 
 
Agihan pendapatan bandar semakin saksama


Pekali Gini bagi Malaysia juga didapati meningkat dari 0.462 pada tahun

2004 kepada 0.441 pada tahun 2009 yang menggambarkan agihan

pendapatan yang semakin saksama. Walau bagaimana pun, bagi luar

bandar, Pekali Gini telah menurun dari 0.397 (2004) ke 0.407 (2009) yang

menunjukkan agihan pendapatan tidak saksama atau jurang

pendapatan di kalangan isi rumah luar bandar yang masih lebar.
 
 
Pendapatan kasar bulanan isi rumah purata semua kumpulan
pendapatan meningkat


Pendapatan kasar bulanan isi rumah purata bagi semua kumpulan
pendapatan didapati meningkat dalam tempoh 1992 hingga 2007.
Pendapatan bulanan purata isi rumah bagi kumpulan 40 peratus
terendah secara keseluruhannya telah meningkat daripada RM535 (1992)
ke RM865 (1999) dan ke RM1,345 (2007). Bagi kumpulan 40 peratus
pertengahan pula, pendapatan bulanan isi rumah secara keseluruhannya
(Malaysia) telah meningkat daripada RM1,392 (1992) ke RM2,204 (1999)
dan ke RM3,282 (2007) manakala bagi 20 peratus tertinggi meningkat dari
RM4,022 (1992) ke RM6,268 (1999) kepada RM9,173 pada tahun 2007.
 
 
 
 

Bagi tempoh 1992 – 2007, pendapatan kasar bulanan isi rumah purata

semua kumpulan etnik bagi semua kumpulan pendapatan juga telah

meningkat. Pendapatan kasar bulanan isi rumah purata bagi kumpulan isi

rumah 20 peratus tertinggi, 40 peratus pertengahan dan 40 peratus

terendah mengikut strata juga telah meningkat bagi tempoh yang sama.
 
 


Rumah  yang diduduki oleh ketiga-tiga kelas ini pun tidak sama......rumah pegawai kerajaan tidak sama dengan rumah pekerja kilang.........rumah peniaga tidak sama dengan rumah pekerja buruh kasar dan rumah buruh kasar pun tidak sama dengan rumah penganggur......... perhatikan rumah di bawah ini

 
kenderaan yang mereka gunakan pun tidak sama bagi setiap kelas golongan masyarakat tersebut ............. maklumlah ada kasta la katakan
 


Carta 6.3: Pendapatan kasar bulanan isi rumah purata bagi kumpulan isi

rumah 20% tertinggi, 40% pertengahan dan 40% terendah

mengikut strata , Malaysia, tahun 1992, 1999 dan 2007
 
 
 

Senarai 15 individu terkaya di Malaysia, 2009
 
 

jika dilihat statistik itu hanya 2 orang Melayu sahaja yang terkaya berbanding 13 orang berbangsa Cina dan India .........hah sekarang fikirkanlah kedudukan orang Melayu di bumi Malaysia..................


yang kaya semakin kaya ........... yang miskin semakin miskin

tengok sahaja di depan mata ......pegawai di Jabatan dan kami petugas di Pusat Pemulihan Dalam Komuniti jauh sangat jurangnya .............

fikir-fikirkanlah ye...............
 
 

 


 

STATISTIK JENAYAH : SEMAKIN BERKURANGAN ATAUPUN MENINGKAT : FIKIR-FIKIRKANLAH



STATISTIK JENAYAH

PERBANDINGAN JENAYAH INDEKS (JAN – MEI 2010/2011 DAN
JENAYAH JALANAN (JAN – MEI 2009/2011 ) KONTINJEN MALAYSIA


KONTINJEN HOTSPOT /
MALAYSIA
JENAYAH INDEKS (5%)JENAYAH JALANAN (40%)
JAN -
MEI 10
JAN -
MEI 11
+ / -
%
JAN -
MEI 09
JAN -
MEI 11
+ / -
%
JOHOR
8,849
8,822
-27
-0.3
1,833
1,300
-533
-29.1
KEDAH
5,173
4,771
-402
-7.8
561
466
-95
-16.9
KELANTAN
2,985
2,608
-377
-12.6
144
178
34
23.6
KUALA LUMPUR
11,712
9,900
-1,812
-15.5
5,051
2,150
-2,901
-57.4
MELAKA
2,249
2,197
-52
-2.3
217
232
15
6.9
NEGERI SEMBILAN
2,764
2,633
-131
-4.7
593
463
-130
-21.9
PAHANG
2,606
2,612
6
0.2
311
108
-203
-65.3
PERAK
4,517
4,209
-308
-6.8
958
648
-310
-32.4
PERLIS
267
547
280
104.9
11
30
19
172.7
PULAU PINANG
5,841
4,234
-1,607
-27.5
991
453
-538
-54.3
SABAH
1,693
1,308
-385
-22.7
401
83
-318
-79.3
SARAWAK
3,368
2,808
-560
-16.6
520
244
-276
-53.1
SELANGOR
20,898
18,556
-2,342
-11.2
4,572
2,565
-2,007
-43.9
TERENGGANU
1,780
1,505
-275
-15.4
125
97
-28
-22.4
JUMLAH
74,702
66,710
-7,992
-10.7
16,288
9,017
-7,271
-44.6
Perbandingan Statistik Jenayah Indeks / Jenayah Jalanan Kontinjen Malaysia 2009/2010





KES JENAYAH SAMA ADA BESAR ATAU KECIL .........CUBA BUAT PERBANDINGAN ............ADAKAH SEMAKIN BERKURANGAN ATAUPUN MENINGKAT? FIKIR-FIKIRKANLAH .............

STATISTIK PDK DI MALAYSIA 2008

STATISTIK PDK DI MALAYSIA 2008

JUMLAH PDK DI MALAYSIA 386 BUAH
JUMLAH PETUGAS PDK 1,703 
JUMLAH OKU 14,712

Perlis 4
Kedah 23
Pulau Pinang 18
Perak 36
Selangor 35
WP Kuala Lumpur 9
Negeri Sembilan 36
Melaka 17
Johor 58
Pahang 40
Terengganu 37
Kelantan 29
Sabah 23
Sarawak 19
WP Labuan 2



ITU ADALAH STATISTIK PADA TAHUN 2008 ...INI SUDAH TAHUN 2013....FIKIR-FIKIRKANLAH YE..........
1 PETUGAS 5 OKU

1 PETUGAS 2 AUTISME/HYPER

ADAKAH PDK ADA MENEPATI SYARAT DI ATAS ATAU HANYA HENTAM KEROMO JE..........LANYAK JE LA.........

FIKIR-FIKIRKANLAH YE

STATISTIK PENDAPATAN PURATA MENGIKUT ETNIK

MARI KITA BERKONGSI MELIHAT STATISTIK PENDAPATAN PURATA MENGIKUT ETNIK DI MALAYSIA

 
 




 
 

Saturday, March 30, 2013

KURIKULUM AWAL KANAK- KANAK

 
 
 
 






 
 


PERBINCANGAN MENGENAI PEMULIHAN DI PUSAT PEMULIHAN DALAM KOMUNITI (PDK) DARI ASPEK TERTENTU .

 
PENDIDIKAN PEMULIHAN DI PUSAT PEMULIHAN DALAM KOMUNITI : SUATU PERBINCANGAN .....

FIKIR-FIKIRKANLAH


A.          KONSEP PENDIDIKAN PEMULIHAN

# Program pendidikan pemulihan di Pusat Pemulihan Dalam Komuniti merupakan suatu langkah khusus yang dijalankan untuk membantu pelatih - pelatih di pusat pemulihan dalam komuniti yang menghadapi permasalahan dalam aspek pergaulan, pengurusan diri, pembelajaran , sosial, fisio terapi. Yang amat dipentingkan di PDK ialah pengurusan diri .

#  Namun permasalahan timbul apabila ada sebilangan ibu bapa yang tidak ingin anak mereka diberi pemulihan pengurusan diri kerana pada pendapat mereka boleh diajar oleh ibubapa sendiri di rumah dan bukannya diajar oleh petugas pdk

B. PEMILIHAN DIKSI YANG TIDAK TEPAT ANTARA PELATIH , PETUGAS, PDK

# Permasalahan seterusnya ialah apabila dilakukan kajian didapati berlaku pertelingkahan dari segi diksi penggunaan perkataan pelatih . Sekarang perhatikan makna di bawah

PELATIH = ORANG YANG BERLATIH

IMBUHAN PE BERMAKSUD ORANG

dari Kamus Dewan Edisi 4 makna pelatih

Kata Takrif Sumber
pelatih 1 orang yg melatih (mengajar, mendidik): ~ bola keranjang. 2 orang yg dilatih atau yg sedang menerima latihan: jururawat ~ jururawat yg sedang berlatih. Kamus Pelajar Edisi Kedua
pelatih 1. orang yg melatih (mendidik, mengajar) supaya mahir; ~ bola sepak; 2. orang yg sedang menerima latihan; doktor ~ doktor yg masih menjalani latihan praktikal (di hospital). Kamus Dewan Edisi Empat
pelatih 1. orang yg melatih (mengajar, mendidik):~ bola keranjang. 2. orang yg dilatih atau yg sedang menerima latihan:jururawat ~ jururawat yg sedang berlatih. Kamus Pelajar
guru 1. orang yg mengajar, pendidik, pengajar, pengasuh: ~ pelatih; ~ pelawat; 2. pemimpin agama Hindu; ~ bantu Id pembantu guru; ~ besar = ~ kepala = ~ ketua guru yg mengetuai sesuatu sekolah, pengetua sekolah; ~ latihan normal guru yg bukan lepasan maktab atau universiti; ~ lepasan maktab guru yg terlatih di maktab; ~ pelatih pelajar-pelajar di maktab perguruan yg bakal menjadi guru; ~ pelawat pegawai pendidikan yg tugasnya melawat dan memeriksa keadaan sekolah (bangunan, pelajar, guru, dll), nazir sekolah; ~ penolong guru yg kanan selepas guru besar; ~ kencing berdiri, murid kencing berlari prb kelakuan murid mencontohi kelakuan guru (terutama dlm hal yg tidak baik); berguru 1. belajar: sepeninggalan Awang kerana ~ itu, Bacuk telah memujuk Dayang utk menggantikan tempat Awang; 2. berlaku (bertindak) spt guru; ~ kepalang ajar, bagai bunga kembang tak jadi prb ilmu yg tidak sempurna dituntut tidak ada faedahnya; bergurukan menjadikan seseorang sbg guru: dia ~ al-Guwaini yg dikenal dgn gelaran Imam al-Haramain; keguruan hal yg berkaitan dgn ilmu menjadi guru, atau tugas dan tanggungjawab (kerjaya) sbg guru: sifat-sifat ~ yg luhur; martabat profesion ~ harus dipertahankan; perguruan 1. sekolah, tempat belajar; 2. pengajaran; ~ rakyat Id pengajaran kpd rakyat; 3. yg berkaitan dgn guru; maktab ~ maktab tempat melatih guru; maktab ~ bahasa maktab tempat melatih guru bahasa; 4. hal yg berkaitan dgn berguru: gelanggang ~ mereka tidaklah begitu jauh; izinkanlah saya menamatkan ~ saya. Kamus Dewan Edisi Empat
guru pelatih pelajar di maktab perguruan yg bakal menjadi guru; guru yg masih berlatih. Kamus Pelajar Edisi Kedua
doktor pelatih doktor yg masih menjalani latihan praktikal (di hospital). Kamus Dewan Edisi Empat
guru pelatih pelajar-pelajar di maktab perguruan yg bakal menjadi guru; Kamus Dewan Edisi Empat

sekarang jika dilihat di Pusat Pemulihan Dalam Komuniti , tahap umur pelatih di pdk serendah usia 4 tahun dan paling tua berumur 40 tahun . Adakah sesuai digunakan istilah pelatih kepada kanak-kanak berusia 3/ 4 tahun ini ataupun memang sesuai jika digunakan untuk yang telah dewasa ? Jawablah sendiri ..... Fikir-fikirkanlah ye..........


Menonton cerita Juvana terpapar di baju remaja bertulis PELATIH ........... hai  kasihan apabila dipandang wajah sayu kanak- kanak di Pusat Pemulihan Dalam Komuniti

ISTILAH YANG SESUAI  IALAH   MURID  jika masih kecil
dan besar  ialah  PELAJAR




SETERUSNYA DI BINCANGKAN ISTILAH YANG MANA SESUAI .....?

                                  PUSAT PEMULIHAN DALAM KOMUNITI  (PDK)

                                                                   ATAUPUN

                                    PUSAT PEMULIHAN INSAN ISTIMEWA  (OKU)

                                                                  ATAUPUN

                                 PUSAT  INTERVENSI  INSAN  ISTIMEWA  ( OKU)


Fikir-fikirkanlah yang mana sesuai dan buat pemilihan yang terbaik ............. OOps  jangan pula tersilap kerana makna melambang keseluruhan organisasi tersebut


SETERUSNYA  BUATLAH PERBINCANGAN ISTILAH YANG MANA SESUAI ,,,,,,?

PETUGAS  PUSAT  PEMULIHAN DALAM KOMUNITI (PDK)
Yang ini pelatih nak sebut pun susah dan ramai tak sebut pun istilah ini.....pelik

                                                       ATAUPUN

                                  GURU  PEMULIHAN  INSAN  ISTIMEWA  (OKU)

                                                       ATAUPUN

                                   GURU   INTERVENSI  INSAN  ISTIMEWA

Majoriti  99 %  pelatih  dan ibubapa memanggil kami dengan gelaran GURU / CIKGU.

Tidak  pernah pun mereka  memanggil kami dengan gelaran PETUGAS.  Beberapa tahun bekerja di PDK dan mengajar mereka gelaran petugas tapi yang dipanggil adalah Cikgu juga .........


C. ILMU PEMULIHAN DI PDK

Ilmu  yang  diberikan  kepada pelatih - pelatih  @  murid - murid  di PDK  disampaikan  oleh  Petugas @ guru  PDK .  Sekiranya petugas @ guru itu berilmu maka pelatihnya akan mendapat faedah dan sekiranya ilmu yang dimiliki oleh petugas secetek air dalam gelas bukan seperti di lautan maka itulah ilmu yang diperolehi oleh pelatih @ murid pdk .......

Majoriti 99 % ilmu diserahkan bulat- bulat kepada  penyelia pdk seluruh malaysia dan petugas pdk ternganga.............. jika niat mereka ikhlas maka mereka (petugas ) akan berusaha mencari ilmu di internet dan jika tidak sebab sibuk hal rumahtangga maka hanya itu sahajalah ilmu mereka............

Jadi DIHARAPKAN PADA MASA HADAPAN JABATAN KEBAJIKAN MASYARAKAT/ BAKTI/ MAKPEM / INSTITUSI PENDIDIKAN BERILAH ILMU KEPADA GOLONGAN SASARAN BUKAN MELALUI ORANG TENGAH ( PENYELIA)  FIKIR-FIKIRKANLAH YE

Ilmu dikehendaki biarlah PROFESIONAL SEPERTI DIPLOMA  bukan setakat tahap atas air sahaja ...............


D. PERUNTUKAN MENYELENGGARA PDK : UTILITI


dahulu  utiliti yang diperuntukkan kepada PDK sebanyak RM 500 sebulan tetapu sekarang ini telah merosot menjadi

RM 300  sedangkan bil air/elektrik/ astro/ telekom/ sewa rumah dll  melebihi RM 300 sebulan ............Akhirnya semua aspek terpaksa dijimatkan ..............akibatnya budak 2 OKU, petugas, ibubapa, juga terima kesannya...................

Fikir-fikirkanlah .........................

untuk kepastian  mengenai hal ini tanyalah pada : ..................

a. Pegawai Jabatan Kebajikan Masyarakat unit OKU
b. Pengerusi PDK
c. Bendahari PDK
d. Penyelia PDK

Fikir- fikirkanlah ..............................

E. PEMILIHAN  JADUAL WAKTU

jika dilihat dalam jadual  waktu di PDK ada ruangan  Bidang  Moto Kasar/ Moto Halus / Pengurusan Diri

Adakah sesuai jika digunakan Bidang Moto Kasar sebagai satu bidang pemulihan......?
Adakah sesuai jika digunakan Bidang Moto Halus sebagai satu bidang pemulihan......?
Adakah sesuai jika digunakan Bidang Pengurusan Diri sebagai satu bidang pemulihan......?
Adakah sesuai jika digunakan Bidang Pergaulan Sosial  sebagai satu bidang pemulihan......?

sama jugalah di sekolah pembelajaran Seks bukan dinamakan sebagai satu bidang utama pembelajaran tetapi dimasukkan dalam bidang pembelajaran yang lain ............seperti dimasukkan dalam pembelajaran Pendidikan Islam dan Bahasa Melayu dll ............

Begitu jugalah dengan di atas......... bidang Moto Kasar/ moto halus/ pengaulan sosial perlu dimasukkan dalam bidang lain bukan dijadikan satu bidang utama
Fikir-fikirkanlah ye..........

F. Keterlibatan Jabatan berkaitan

Baiklah usaha yang dibuat oleh Jabatan Kesihatan perlulah dipuji kerana memberikan komitmen kepada PDK dalam usaha terapi kepada pelatih @ murid di pdk .

Fisioterapi/ pemakanan/ cara kerja/ pergigian  perlulah diberi pujian 99.5 % kerana usaha murni mereka membantu pdk

Namun malang sekali jika diukur  rating antara Jabatan Kesihatan / Jabatan Pendidikan / Jabatan Kebajikan Masyarakat / Jabatan Tenaga Kerja

Jabatan Pendidikan adalah lebih rendah rating walaupun mereka acapkali menghantar murid mereka yang teruk kepada pdk ........ ataupun menyerahkan murid mereka yang telah habis belajar (tingkatan 5/ darjah 6 ) kepada PDK .......... sedangkan pdk tidak pula menyerahkan pelatih / murid yang teruk kepada mereka .............. Hanya iNSTITUSI PENDIDIKAN (MAKTAB PERGURUAN ) SAHAJA ikhlas terlibat dan membantu PDK...itupun kerana ada kursus pdk ......jika tidak wallahhualam la............

Untuk Jabatan Kebajikan Masyarakat .............fikir-fikirkanlah sendiri
Untuk Jabatan Tenaga Kerja ................................ fikir-fikirkanlah sendiri

ii)  keterlibatan komuniti

ini  lagi best ........ walaupun pdk diletakkan atas nama komuniti ............ keterlibatan komuniti kepada pdk ..................Allah susah nak cakap ............. melainkan perlu dibuat kajian secara terperinci ..............

Kesimpulannya

Perubahan perlu dilakukan ke atas Pusat Pemulihan Dalam Komuniti  ........jika hendak diseragamkan bukanlah mengikut bulat-bulat idea penyelia pdk yang senior ataupun idea daripada pengerusi pdk sahaja  tetapi perlulah dibuat perbincangan yang lebih teliti dengan membawa keterlibatan semua pihak bukan hanya pengawai Jabatan Kebajikan Masyarakat mengharapkan penyelia sahaja.......... Jsnganlah dibuang dicampakkan  idea petugas kerana petugas lebih mengetahui apa yang diperlukan di pdk ................? ???   Fikir-fikirkanlah ye ..............

p/s  sekarang ni pun Buku Rancangan Mengajar dah le macam ala-ala guru di sekolah pendidikan khas berjawatan tetap ditambah lagi pula dengan Buku Rancangan Mengajar hasil idea penyelia senior .......... sedangkan petugas hanyalah  berjawatan KONTRAK .......... Tolonglah FIKIR_FIKIRKANLAH YE ............









PRNDIDIKAN PEMULIHAN

 
 
 
 








Kerajaan bela nasib pekerja

ARKIB : 04/05/2009

Kerajaan bela nasib pekerja

KUALA LUMPUR 3 Mei - Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) dan Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) menyambut baik usaha kerajaan memperkenalkan dua langkah untuk membela nasib golongan pekerja
.
Dua langkah itu ialah mewujudkan Tabung Pemberhentian Pekerja bagi menjaga kepentingan pekerja yang diberhentikan dan skim pencen pekerja-pekerja swasta sebagai jaminan hari tua mereka.

Kedua-dua langkah berkenaan dilihat sebagai tanda keprihatinan kerajaan membela nasib golongan pekerja di negara ini.

Presiden MTUC, Syed Shahir Syed Mohamud berkata, menerusi tabung itu boleh meringankan bebanan pekerja selepas diberhentikan kerja.

''Skim pencen untuk pekerja swasta pula dapat menjamin masa depan mereka selepas bersara. Skim tersebut sangat sesuai kerana ganjaran yang diterima kebanyakan pekerja selepas bersara pada masa ini sangat terhad.

''Sedangkan jangka hayat lepas bersara bagi kebanyakan orang pula ada yang menjangkau hingga 15 tahun ke 20 tahun,'' katanya.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas usaha kerajaan yang sedang merangka dua langkah khusus untuk kepentingan sosial pekerja di negara ini ekoran daripada kesan kegawatan ekonomi dunia.

Dalam laporan hari ini, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, Kementerian Sumber Manusia sedang mengadakan perbincangan dengan semua pihak terlibat bagi merealisasikan penubuhan Tabung Pemberhentian Pekerja itu.

Najib menjelaskan apabila perundingan selesai, kementerian berkenaan akan mengemukakan cadangan mengenainya kepada Kabinet untuk tindakan selanjutnya.

Mengulas lanjut mengenai cadangan tersebut, Syed Shahir berkata, kadar bayaran pencen tersebut hendaklah munasabah sesuai dengan keperluan semasa.

Kajian perlu dibuat oleh kerajaan dan majikan bagi menentukan kadar bayaran pencen yang wajar diberi kepada para pekerja tersebut.

Sementara itu, Presiden CUEPACS, Omar Osman bersetuju dengan usaha kerajaan mahu mewujudkan Tabung Pemberhentian Pekerja dan skim pencen tersebut.

''CUEPACS mengalu-alukan penubuhan tabung tersebut untuk membantu pekerja yang diberhentikan. Langkah itu sangat tepat.

''Kami juga bersetuju skim pencen diperluaskan kepada kakitangan swasta sebagaimana yang dinikmati oleh kakitangan awam hari ini," katanya.

Beliau berkata, langkah tersebut dapat menjamin masa depan pekerja swasta pada hari tu
a.
Selain itu, beliau turut mencadangkan majikan-majikan swasta supaya menaikkan caruman wang dalam Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) untuk para pekerja mereka.

''Potongan yang dibuat oleh majikan kini ialah sejumlah 12.5 peratus. Saya syorkan caruman itu dinaikkan kepada 13.5 peratus demi kepentingan pekerja,'' ujarnya


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0504&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_19.htm#ixzz2P0Oi03h1
© Utusan Melayu (M) Bhd

GAJI MINIMUM HANYA MENGIAKAN SEBAHAGIAN PEKERJA DAN MENIDAKKAN SEBAHAGIAN PEKERJA YANG LAIN

Adakah semua pekerja menerima Gaji minimum RM 900 ?  TIDAK ............... GAJI MINIMUM HANYA MENGIAKAN SEBAHAGIAN PEKERJA DAN MENIDAKKAN SEBAGIAN PEKERJA YANG LAIN  ( KHASNYA BERSTATUS KONTRAK WAUPUN BERWARGANEGARA MALAYSIA)

Persoalannya sekarang hanya sebahagian pekerja sahaja yang menerima gaji minimum sedangkan yang sebahagian yang lain ditidakkan hak mereka sebagai pekerja....

Para majikan alias pengerusi pusat pemulihan dalam komuniti tarik tali dengan pegawai di jabatan kebajikan masyarakat............ seringkali berselindung dengan istilah human resource mereka.....seperti istilah gaji verses elaun, pekerja tetap verses pekerja kontrak dan terbaru pula pekerja kontrak of services dan pekerja kontrak for services dan macam2 istilah lagi yang menipu pekerja ......


Namun kenapa mereka yang bekerja dan memberi khidmat untuk orang lain  dikatakan pula bekerja sendiri .......... sedangkan mereka yang bekerja ini sendiri TIDAK MAMPU untuk MEMBUKA PERNIAGAAN MEREKA SENDIRI Kerana modal dan pelbagai kengkangan dan akhirnya mereka terpaksalah bekerja untuk orang.....


Lebih malang lagi apabila HAK MEREKA SEBAGAI PEKERJA DIKETEPIKAN OLEH GOLONGAN INI .....

Seharusnya PIHAK KERAJAAN TERUTAMA JABATAN TENAGA KERJA     
MEMBUKA MATA MELIHAT SEMUA GOLONGAN PEKERJA TIDAK KIRALAH STATUSNYA TETAP ATAUPUN KONTRAK...HAK MEREKA SEBAGAI  PEKERJA PERLULAH DIBERIKAN KEPADA MEREKA ............. TAKKANLAH NAK TUNGGU SEHINGGA DI PADANG MASYHAR BARU NAK DITUNTUT HAK MEREKA INI.....

HAK SEBAGAI PEKERJA TIDAK PERLULAH DIBERIKAN KEPADA GOLONGAN AHLI PERNIAGAAN INI SEBAB MEREKA SENDIRI BERKEMAMPUAN UNTUK MEWAH SEDANGKAN MAJORITI PEKERJA KONTRAK TERDIRI DARIPADA MEREKA DALAM GOLONGAN ORANG MISKIN...............

MEREKA BERUSAHA JUGA UNTUK MEMOHON KERJA TETAP NAMUN MALANG APABILA TIDAK BERJAYA . TAKKANLAH SAMPAI HATI PIHAK KERAJAAN NAK MEMBIARKAN NASIB MEREKA PADA MASA HADAPAN GELAP SEGELAPNYA...............


MASING-MASING ADA AKAL FIKIRAN ......JADI FIKIR ...FIKIRKANLAH YE.............

Friday, March 29, 2013

MEMBELA NASIB PEKERJA KONTRAK

http://razlans.blogspot.com/2011/11/membela-nasib-pekerja-kontrak-yang.html

Saudara Pengarang,

Lewat ini, Kerajaan telah mengumumkan pelbagai insentif dan buah tangan kepada seluruh rakyat Malaysia terutamanya mereka yang berkhidmat di dalam perkhidmatan awam di seluruh Negara tanpa mengira sektor.

Pengumuman YAB Perdana Menteri Dato Seri Najib ketika beliau membentangkan Bajet 2012 merupakan satu berita gembira kepada semua penjawat awam.

Namun di dalam menyambut dan meraikan berita gembira, haruslah kita semua beringat di mana hari ini kos sara hidup semakin meningkat dan harga barang-barang keperluan turut sama mengalami inflasi sekaligus meletakkan satu tekanan tambahan kepada rakyat Malaysia amnya dan penjawat awam khususnya.

Selain daripada peningkatan harga barangan keperluan, kos perubatan turut sama melonjak naik dengan akhbar The Star melaporkan pada 14 march 2009 di dalam artikel bertajuk “ Rising pressure of healthcare” bahawa kos perubatan dunia melalui inflasi sebanyak 10 peratus setiap tahun dan 15 peratus di Malaysia.

Inflasi kos perubatan yang berlaku sekaligus memberikan tekanan secara tidak langsung ke atas kewangan rakyat Negara ini. Kos perubatan yang saya perkatakan tidaklah hanya tertakluk kepada kos ubat-ubatan dan rawatan yang merupakan kos secara langsung tetapi turut melibatkan kos tidak langsung seperti produktiviti, sara diri , pendapatan yang hilang ketika sakit, pendapatan yang hilang akibat kecacatan yang diterima ketika bertugas dan sebagainya lagi.

Jelas jika kita mengambil kira kesemua item yang saya sebutkan sebentar tadi bahawa seandainya seseorang itu dimasukkan ke hospital tanpa mengira sebabnya, individu tersebut bakal menanggung kos dan mengalami kerugian yang besar.

Sepertimana yang kita semua ketahui, Kerajaan terus menerus dalam usaha mereka dalam memperbaiki mutu perkhidmatan dan prestasi pelbagai sektor termasuklah sektor kesihatan dan penjawat awam.

Dewasa ini kita melihat bahawa pihak Kerajaan lebih cenderung untuk menggaji pekerja-pekerja perkhidmatan awam atas dasar kontrak sebelum menyerap mereka ke dalam perkhidmatan awam secara tetap. Saya yakin dan pasti bahawa langkah ini mempunyai kelebihan dan kekuranganya.

Melihat kepada perenggan saya yang terdahulu, peningkatan kos perubatan tidak boleh tidak menjurus kepada para pekerja di dalam perkhidmatan awam mengambil insurans perubatan sebagai tambahan kepada perlindungan insurans dan perubatan yang disediakan oleh pihak Kerajaan. Selaku seorang pekerja (penjawat awam), seseorang itu berhak mendapat perlindungan secara komprehensif daripada majikan nya daripada sebarang kecacatan dan kecederaan ketika menjalankan tugas serta ketentuan bahawa sebarang kehilangan punca pendapatan bakal diganti dan dibayar pampasan oleh majikan agar seseorang penjawat awam itu dapat menjalankan tugas beliau tanpa rasa gusar.

Perlindungan komprehensif yang saya nyatakan ini jelas dinikmati oleh penjawat awam yang berjawatan tetap namun begitu saya merasakan bahawa kita tidak boleh melupakan penjawat awam yang berstatus kontrak. Cuepacs mengganggarkan bahawa terdapat 50,000 penjawat awam yang berstatus kontrak dan tidak berjawatan tetap.

Secara idealnya semua penjawat awam sepatutnya menerima perlindungan komprehensif yang sama namun setelah salah seorang ahli Pemuda yang merupakan penjawat awam berstatus kontrak di JPN di kawasan saya menerima kecederaan hingga menyebabkan kecacatan ketika dalam perjalanan ke tempat kerja, barulah saya mengetahui bahawa penjawat awam kontrak tidak mendapat perlindungan komprehensif terhadap kecederaan sedemikian di samping tidak diletakkan di bawah skim PERKESO.

Senario ini amat menyedihkan dan merunsingkan di mana pemuda tersebut tidak dapat memohon apa-apa jenis pampasan bagi membantu beliau dengan bil perubatan dan kos sara hidup beliau.

Saya merasakan bahawa satu kaji selidik perlu dilakukan berkaitan dengan permasalahan ini kerana adalah amat menyedihkan sekiranya rakan-rakan penjawat awam kita yang berstatus kontrak tidak dapat menikmati perlindungan PERKESO ataupun mana-mana pelan perlindungan komprehensif sepertimana yang dinikmati oleh pekerja di sektor swasta dan penjawat awam berjawatan tetap.

Saya ingin mencadangkan bahawa satu mekanisme yang mempunyai objektif yang sama dengan PERKESO diwujudkan bagi memenuhi keperluan perlindungan penjawat awam yang berstatus kontrak ataupun mungkin pihak Kerajaan boleh mempertimbangkan untuk membuat caruman PERKESO bagi memberikan perlindungan kepada mereka.

Sebaliknya Kerajaan juga boleh turut mempertimbangkan untuk mewujudkan satu dana khas bagi membantu penjawat awam berstatus kontrak seandainya mereka ditimpa kemalangan ketika waktu bertugas yang mana insiden itu mengakibatkan kecederaan serius ataupun kecacatan di mana peruntukan untuk dana khas tersebut diperolehi daripada Bajet pengurusan satu-satu Kementerian ataupun melalui skim potongan gaji daripada penjawat awam berstatus kontrak.

Jelas sekali bahawa walaupun mereka ini berstatus kontrak, namun mereka merupakan sebahagian daripada tenaga kerja yang membantu melicinkan dan melancarkan urusan pentadbiran Negara ini dan saya berharap bahawa nasib mereka akan terbela dan mereka diberi perlindungan yang sewajarnya agar mereka dapat terus memberikan perkhidmatan yang bermutu tinggi.

Mohd Razlan Muhammad Rafii
Ketua Pemuda UMNO Bahagian Seputeh
Http://razlans.blogspot.com

Tuesday, March 5, 2013

betapa tidak adilnya ...........??? apabila dibezakan pekerja tetap ,,,,, pekerja contract of services dan pekerja contract for services.......????????????/

Hai..... ni hanyalah luahan hati dari jauh di dalam diri...........AKU SEBAGAI PEKERJA CONTRACT FOR SERVICES...................





Betapa tidak adilnya apabila semua orang yang bekerja mendapat haknya sebagai seorang pekerja

 
 ketidakadilan itu menyebabkan hanya sebahagian di beri perhatian dan sebahagiannya yang lain terutamanya yang bekerja diabaikan............
 
 
 
ini adalah suara kami khasnya petugas pusat pemulihan dalam komuniti yang kami lontar tidak dipedulikan oleh semua orang termasuklah pegawai - pegawai di jabatan tenaga kerja,pegawai di  jabatan .............................., pihak komuniti , dan juga sebagaian rakan setugas yang menjadi kloni kepada pihak pengurusan,..... DAN JUGA TIDAK TERKECUALI JUGA PIHAK KERAJAAN YANG TIDAK MEMPEDULI PEKERJA CONTRACT FOR SERVICES..........
JIKA SEMUA MENDAPAT GAJI KAMI MENDAPAT ELAUN
JIKA SEMUA MENDAPAT KENAIKAN GAJI MINIMUM KAMI TERNGANGA.....
JIKA SEMUA MENDAPAT BONUS , KAMI MELOPONG..........
JIKA SEMUA MENDAPAT ELAUN MILLEGE DAN ELAUN MINYAK , KAMI HANYA TERNGANGA.......... DAN BANYAK LAGI DIKETEPIKAN  HAK KAMI ..............
 
KATANYA KAMI NI TIDAK LAYAK WALAUPUN BERWARGANEGARA MALAYSIA....
MALAHAN KAMI DISAMAKAN SEPERTI PENDATANG ASING WARGANEGARA BANGLADESH, NEPAL , MYAMMAR, CHINA DAN INDONESIA....... MALANG SUNGGUH........
 
 
walaupun mereka dianugerahkan dengan mata untuk melihat....telinga untuk mendengar namun  mata mereka tidak diguakan untuk melihat golongan minoriti pekerja kontrak for services dan allah menganugerahkan mereka telingan namun telinga tidak digunakan untuk mendengar keluhan kami tidak ada kesan pada mereka..........
jika ditanya pada mereka ...seorang pergi sejuta boleh mohon..........................
 
 
 
 
 
apa daya kami ..... jika kami kaya ..kami tak bekerja..... tiap bulan ada kewangan tersendiri dan tidak perlu menagih pada orang lain untuk mendapat sesuap nasi demi keperluan harian kami.............
 
kami golongan minoriti pekerja kontrak for services apabila dilihat sahaja nama kami dah tak mampu untuk menolong kami pekerja contract for services..... nama  sahaja kami bersekolah di malaysia, berkahwin di malaysia, mengundi di malaysia.... berjuang di malaysia dan mati pun di malaysia namun hak kami pekerja cotract for services tidak dipedulikan langsung......
 
mereka berada di atas....dan mereka langsung tidak memandang orang di bawah .....................
 
demi ALLAH ...... jika ini lah kerajaan yang memerintah ....................dengan nama Allah aku mengambil keputusan nekad dalam  pengundian PRU 13 akan datang ini...................... demi allah ...............hanya Allah sahaja yang tahu tersirat di dalam hati ini.........
 
Allah tolonglah kami ..................
 
 
 
 
 

perbincangan bersama pegawai Jabatan Tenaga Kerja ......... untuk makluman kita semua

Baru baru ini saya telah ke Pejabat Tenaga Kerja untuk mendapatkan makluman/ pertanyaan  sekiranya ada peluang kepada semua petugas Pusat Pemulihan Dalam Komuniti seMalaysia untuk mendapatkan gaji minimum RM 900 seperti dikuatkuasakan pada 1 Januari 2013.

Setibanya di sana amat memeranjatkan apabila diceritakan oleh pegawai di Jabatan Tenaga Kerja bahawa beliau pernah membawa kes petugas/ pekerja PDK di mahkamah buruh namun gagal ....

Nak tahu ini adalah kerana terma dalam syarat penerimaan jawatan anda iaitu CONTRACT FOR SERVICES/ KONTRAK UNTUK PERKHIDMATAN

Secara otomatik ..... anda tidak layak mendapat perlindungan seperti tertera dalam Akta Kerja 1955 seperti di bawah ini
                                   AKTA KERJA 1955
Adakah anda seorang pekerja yang dilindungi oleh Akta Kerja 1955?
Pekerja yang dilindungi di bawah Akta Kerja 1955 ialah semua pekerja yang menerima gaji tidak melebihi RM1,500.00 sebulan dan juga semua pekerja tanpa had gaji. Jika anda seorang pekerja asing yang sah penggajiannya di negara ini, anda juga dilindungi oleh Akta Kerja 1955.

Apakah Kontrak Perkhidmatan?

Kontrak Perkhidmatan ialah satu perjanjian di mana seseorang bersetuju untuk mengambil kerja seseorang pekerja dan pekerja itu bersetuju berkhidmat dengan majikannya sebagai seorang pekerja. Kontrak tersebut boleh dibuat sama ada secara lisan atau bertulis. Bagi kontrak perkhidmatan yang khusus bagi suatu tempoh masa tertentu dan melebihi sebulan, ianya hendaklah dibuat secara bertulis. Terma atau syarat-syarat perkhidmatan mestilah bertulis dan diberi kepada semua pekerja pada atau sebelum pekerja tersebut mula bertugas. Terma-terma ini tidak boleh kurang daripada terma-terma yang ditetapkan oleh Akta Kerja 1955.

Apakah keadaan menyebabkan sesuatu kontrak perkhidmatan tidak dipatuhi?

Keadaan yang boleh membawa kepada sesuatu kontrak perkhidmatan tidak dipatuhi adalah jika:- Majikan gagal membayar gaji dalam tempoh 7 hari selepas hari terakhir bagi tempoh pembayaran upah. Pekerja yang tidak hadir kerja selama lebih daripada dua hari berturut-turut tanpa makluman atau kebenaran terlebih dahulu daripada majikannya.

Apakah yang dimaksudkan dengan waktu kerja biasa?
“Waktu Kerja Biasa” ialah waktu kerja seperti yang dipersetujui di antara majikan dan pekerja dalam kontrak perkhidmatan sebagai waktu-waktu kerja biasa dalam sehari. Waktu kerja biasa tersebut tidak boleh melebihi:

  1. 8 jam sehari tidak termasuk waktu rehat; atau,
  2. 5 jam bekerja berterusan tanpa rehat sekurang-kurangnya 30 minit; atau
  3. 48 jam seminggu.
Atas persetujuan bersama, pekerja boleh bekerja 9 jam sehari tetapi tidak boleh melebihi 48 jam seminggu.

Apakah yang dimaksudkan dengan 'kerja lebih masa' ?
Kerja lebih masa bermakna bilangan jam kerja yang dilakukan melebihi masa kerja normal sehari.

Berapakah kadar bayaran kepada pekerja yang bekerja lebih masa?
Kadar bayaran kerja lebih masa hendaklah sekurang-kurangnya seperti berikut:
Pada hari kerja biasa, 1 1/2 kali kadar gaji sejam.
Pada hari rehat, 2 kali kadar gaji sejam.
Pada hari cuti am, 3 kali kadar gaji sejam.

Adakah had jumlah jam kerja lebih masa yang boleh dilakukan oleh pekerja dalam sebulan?
Seseorang pekerja tidak boleh dikehendaki bekerja lebih masa melebihi 104 jam dalam sebulan.

Adakah wajib bagi kontrak perkhidmatan untuk menyatakan tempoh gaji?
Berapakah tempoh gaji yang sepatutnya?
Setiap kontrak perkhidmatan wajib menyatakan tempoh gaji yang tidak melebihi satu bulan. Sekiranya kontrak tersebut tidak menyatakan tempoh gaji tersebut, tempoh tersebut akan dikira sebagai sebulan.

Bilakah gaji harus dibayar kepada pekerja-pekerja?
Gaji (selepas dibuat potongan-potongan seperti yang telah ditetapkan oleh undang-undang) dibayar tidak lewat dari hari ketujuh selepas tamat tempoh pembayaran gaji. Majikan boleh memohon melanjutkan masa pembayaran gaji daripada Ketua Pengarah Jabatan Buruh Semenanjung Malaysia.

Bilakah gaji patut dibayar kepada pekerja apabila sesuatu kontrak perkhidmatan telah tamat tempohnya?
Gaji patut dibayar kepada pekerja tidak lewat daripada hari penamatan kontrak.

Bilakah gaji harus dibayar jika pekerja telah menamatkan kontrak perkhidmatan tanpa sebarang notis seperti yang dinyatakan dalam Seksyen 13(1) atau (2) atau Seksyen 14(3) Akta?
Dalam situasi bila mana pekerja telah menamatkan kontrak perkhidmatan tanpa sebarang notis, gaji (selepas dibuat potongan-potongan seperti yang telah ditetapkan oleh undang-undang) hendaklah dibayar tidak lewat dari hari ketiga selepas kontrak ditamatkan.

Bilakah gaji harus dibayar jika majikan telah menamatkan kontrak perkhidmatan tanpa sebarang notis seperti yang dinyatakan dalam Seksyen 13(1, (2) atau 14(1) Akta?
Gaji patut dibayar kepada pekerja sebaik sahaja kontrak ditamatkan.

Adakah sah dari segi undang-undang bagi majikan yang membuat potongan dari gaji pekerjanya?

Majikan boleh membuat potongan dari gaji pekerjanya tanpa kebenaran pekerjanya dalam bentuk-bentuk berikut:-
  • Terlebih bayar dengan tidak sengaja dalam masa tiga bulan terdekat dari tempoh bulan pengurangan itu dibuat;
  • Indemniti kepada majikan oleh pekerja di bawah Seksyen 13(1);
  • Pendahuluan gaji tanpa sebarang faedah yang dikenakan kepada pendahuluan gaji tersebut;
  • Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), sumbangan keselamatan sosial, cukai pendapatan serta lain-lain perkara yang dibenarkan oleh undang-undang.
Apakah jenis pekerjaan yang mana wanita dilarang melakukannya di bawah Akta?
Jenis pekerjaan di mana seseorang wanita dilarang melakukannya adalah seperti berikut:
i. Kerja bawah tanah;
ii.Bekerja di sektor perusahaan/pertanian di antara pukul 10.00 mlm sehingga 5.00 pagi tanpa pengecualian daripada Ketua Pengarah Buruh.

Secara amnya, apakah faedah-faedah bersalin yang diberikan kepada pekerja-pekerja wanita di bawah Akta?

Secara amnya, setiap pekerja wanita adalah layak untuk mendapat cuti bersalin untuk tempoh masa tidak kurang dari 60 hari berturut-turut (tempoh masa yang diperuntukkan) dan elaun bersalin adalah tertakluk kepada tempoh kelayakan.

Bilakah sepatutnya cuti bersalin bermula?

Cuti bersalin boleh bermula dalam tempoh tiga puluh hari sebelum bersalin.

Apakah syarat-syarat yang perlu dipenuhi sebelum pekerja layak mendapat elaun bersalin?
Syarat-syaratnya adalah seperti berikut:-
i. mempunyai kurang daripada lima orang anak yang hidup.
ii. mesti bekerja sekurang-kurangnya 90 hari dalam tempoh 4 bulan sebelum bersalin.

Bagaimanakah elaun bersalin dikira?
Elaun bersalin adalah berdasarkan gaji bulanan jika pekerja dibayar gaji mengikut kadar bulanan yang diterima. Elaun bersalin boleh juga dibayar mengikut kadar upah biasa harian atau mengikut kadar RM6.00 sehari, yang mana lebih tinggi untuk tempoh 60 hari berturut-turut.

Bilakah elaun bersalin harus dibayar?
Elaun bersalin hendaklah dibayar sebagaimana pembayaran gaji seolah-olah elaun itu adalah gaji dan hendaklah dibayar tidak lewat daripada hari ketujuh selepas tamat tempoh gaji.

Berapakah kelayakan cuti sakit seseorang pekerja dalam setahun?
Kelayakan cuti sakit bergaji adalah seperti berikut:
  • Kurang dari 2 tahun perkhidmatan - 14 hari dalam setahun kalendar.
  • lebih dari 2 tahun tetapi kurang dari 5 tahun - 18 hari dalam setahun kalendar.
  • 5 tahun dan lebih - 22 hari dalam setahun kalendar.
Apakah keadaan yang menyebabkan pekerja tidak layak mendapat cuti sakit?
Pekerja tidak layak mendapat cuti sakit bergaji bagi tempoh di mana pekerja berhak mendapat elaun bersalin atau menerima pampasan bagi ketidakupayaan di bawah Akta Pampasan Pekerja 1952 atau Akta Keselamatan Sosial Pekerja 1969.

Berapa lamakah tempoh notis penamatan kontrak perkhidmatan yang perlu majikan dan pekerja berikan?

Sekiranya kontrak perkhidmatan tidak menetapkan tempoh notis, tempoh notis hendaklah seperti berikut:
  • 4 minggu notis – jika bekerja kurang daripada dua tahun;
  • 6 minggu notis – jika bekerja 2 tahun atau lebih tetapi kurang daripada 5 tahun;
  • 8 minggu notis – jika bekerja 5 tahun atau lebih.
Adakah boleh bagi majikan atau pekerja menamatkan kontrak perkhidmatan tanpa memberi sebarang notis?
Majikan atau pekerja boleh menamatkan kontrak perkhidmatan tanpa memberi sebarang notis dalam keadaan berikut:- Dengan membayar indemniti ganti notis. Sekiranya berlaku apa-apa perlanggaran yang disengajakan terhadap syarat-syarat kontrak perkhidmatan.


Apakah peraturan yang memperuntukkan kelayakan Faedah Penamatan dan Rentikerja Sentara (Termination and Lay-off benefits) yang diliputi di bawah Akta ini?
Peraturan-peraturan Kerja (Faedah Penamatan dan Rentikerja Sentara), 1980

Apakah keadaan yang menyebabkan pekerja tidak layak mendapat faedah pemberhentian kerja?
Seseorang pekerja tidak layak menerima faedah penamatan kerja dan rentikerja sentara dalam keadaan-keadaan berikut:- bekerja kurang daripada 12 bulan sebelum tarikh penamatan. kontrak perkhidmatan telah diperbaharui atau kontraknya disambung semula dengan syarat-syarat perkhidmatan yang tidak kurang faedahnya daripada syarat-syarat dahulu. sekiranya majikan telah memberi notis penyambungan kontrak sebelum 7 hari daripada kontrak ditamatkan dengan syarat-syarat perkhidmatan tidak kurang faedahnya. Selepas menerima notis penamatan, pekerja meninggalkan tempat kerja tanpa persetujuan majikan atau membayar bayaran ganti notis.

Berapakah kadar bayaran faedah penamatan kerja?

Pekerja layak mendapat bayaran faedah penamatan kerja tidak kurang daripada:-
  • bekerja lebih daripada setahun tetapi kurang daripada dua tahun - 10 hari gaji bagi setiap tahun perkhidmatan.
  • lebih dua tahun tetapi kurang lima tahun - 15 hari gaji bagi setiap tahun perkhidmatan.
  • lima tahun dan lebih - 20 hari gaji bagi setiap tahun perkhidmatan.
Bilakah sepatutnya bayaran faedah penamatan kerja dibuat?
Bayaran faedah penamatan kerja perlu dibayar dalam masa 7 hari selepas penamatan.

Bila bercakap tentang undang-undang buruh atau pekerjaan (Employment Law) di Malaysia, pastinya ramai yang terfikir mengenai Akta Pekerjaan 1955. Ia sememangnya satu perundangan buruh yang amat penting yang menyediakan satu rangka-kerja undang-undang yang menyeluruh meliputi soal pembayaran gaji pekerja, hari rehat, cuti umum, pemberhentian kerja dan sebagainya. Selain dari Akta Pekerjaan 1955, terdapat juga perundangan lain yang berkaitan seperti Akta Perhubungan Industri 1967, Akta Gantirugi Pekerja 1952, Akta Kesatuan Sekerja 1959, Akta Keselamatan Dan Kesihatan Pekerjaan 1994, Akta Perkilangan Dan Mesin 1967, Akta Kanak-Kanak Dan Remaja (Pekerjaan) 1966, Akta Kumpulan Wang Simpanan Pekerja 1991, Akta Keselamatan Sosial Pekerja 1969, Ordinan Buruh Sabah dan lain-lain lagi.
Undang-Undang Buruh
Gambar Kredit kepada topah.dnsdot.net

Akta Pekerjaan 1955 atau Akta 265 di gubal pada tahun 1955 dan telah dipinda hampir keseluruhannya pada tahun 1998. Akta ini mengandungi peruntukan-peruntukan yang bertujuan melindungi pekerja dari sebarang ekploitasi oleh majikan dan meletakkan faedah-faedah minima yang perlu diberikan pada pekerja YANG DILINDUNGI di bawah Akta ini.

Dengan ini mana-mana kontrak pekerjaan yang tidak mengikuti peruntukan-peruntukan di bawah Akta ini adalah terbatal dan tidak efektif. Pekerja yang dilindungi di bawah Akta ini boleh membuat lapuran dan tuntutan jika majikan gagal mematuhi faedah minima yang ditetapkan oleh Akta Pekerjaan 1955.
Harus diingat terlebih dahulu bahawa BUKAN SEMUA pekerja adalah dilindungi di bawah Akta ini. Ianya cuma melindungi pekerja yang memperolehi pendapatan kurang dari RM 1,500 atau jika gaji mereka melebihi dari jumlah itu, mereka mestilah yang tergolong senarai yang dinyatakan di dalam Jadual 1 pada Akta ini.

UPDATED:

Pindaan Pada Jadual Pertama – Akta kini melindungi pekerja-pekerja yang gaji nya tidak melebihi RM 2,000!

Bagi maksud Akta ini, pekerja adalah mereka yang di bawah kontrak perkhidmatan (Contract of Service) dan bukannya kontrak bagi perkhidmatan (Contract For Service) . Kontrak Perkhidmatan ini termasuk juga kontrak perantisan. Bagi maksud Akta ini, kontrak meliputi kontrak lisan dan bertulis. Jika anda tidak mempunyai kontrak pekerjaan yang bertulis, maka peruntukan-peruntukan dalam Akta ini secara automatik digunakan bagi kontrak anda.
Akta Pekerjaan 1955 hanyalah mengariskan faedah MINIMA sahaja. Ia tak bermakna majikan tidak boleh menyediakan kontrak yang tidak mengikuti peruntukan Akta. Majikan boleh memberikan faedah mengikut apa yang mereka mampu bagi menarik ramai pekerja di tempat mereka, namun faedah yang diberikan hendaklah TIDAK KURANG dari apa yang diperuntukan oleh Akta.
Akta ini juga mengariskan penalti bagi kesalahan-kesalahan di bawah Akta ini, namun pekerja-pekerja juga boleh membuat tuntutan di bawah Akta-Akta lain yang berkaitan. Sebarang aduan terhadap majikan, haruslah dikemukakan kepada Jabatan Tenaga Kerja yang berhampiran. Jika pekerja diberhentikan kerja secara salah dan perkerja inginkan pampasan, maka dalam tempoh 60 hari dari tarikh dia diberhentikan secara salah itu, beliau hendaklah membuat aduan kepada Jabatan Tenaga Kerja [Seksyen 69 Akta Pekerjaan].
 

Undang-Undang Buruh | Upah Atau Gaji

Akta-Pekerjaan-1955
Adalah menjadi suatu lumrah hidup manusia bahawa kita bekerja untuk mencari rezeki. Rezeki yang diperolehi biasanya dalam bentuk makanan, barangan atau dalam zaman ini lebih berbentuk wang atau upah (gaji). Seperti yang diterangkan, Akta yang mengawalselia faedah-faedah pekerja adalah Akta Pekerjaan 1955. Di Sabah dan Sarawak pula terdapat Ordinan yang hampir serupa dan peruntukan-peruntukan berkaitan upah ada dinyatakan dalam perundangan-perundangan ini.
Akta Pekerjaan 1955 mahupun Ordinan Buruh yang lain tidak mengariskan soal UPAH MINIMA. Namun, ia mengandungi peruntukan-peruntukan lain yang berkaitan dengan upah yang boleh membantu pekerja dari dieksploitasi oleh majikan. Antara peruntukan-peruntukan tersebut termasuklah soal tempoh upah, masa pembayaran upah, pendahuluan upah, keutamaan upah, potongan terhadap upah dan cara pembayaran upah. Rujuk Bahagian III, IV, V dan VI pada Akta Pekerjaan 1955.
Maksud Upah Di Bawah Akta Pekerjaan 1955:
Seksyen 2 (Tafsiran):
“upah” ertinya upah pokok dan semua pembayaran lain dengan wang tunai kepada seorang pekerja bagi kerja yang dibuat mengikut kontrak perkhidmatannya tetapi tidak termasuk –
(a) nilai mana-mana mana-mana tempat tinggal atau bekalan apa-apa makanan, minyak, lampu atau air atau rawatan perubatan atau mana-mana kemudahan atau perkhidmatan yang diluluskan;
(b) apa-apa caruman yang dibayar oleh majikan sendiri kepada mana-mana kumpulan wang pencen, kumpulan wang simpanan pekerja, skim pemberhentian kerja, mengurangkan pekerja, penamatan, rentikan sementara atau skim persaraan, skim jimat-cermat atau mana-mana kumpulan wang lain atau skim yang ditubuhkan untuk faedah dan kebajikan pekerja.
(c) apa-apa elaun perjalanan atau nilai apa-apa konsesi perjalanan;
(d) apa-apa jumlah yang kena dibayar kepada pekerja untuk menanggung perbelanjaan-perbelanjaan khas yang diperlukan olehnya kerana jenis perkerjaannya;
(e) apa-apa ganjaran yang kena dibayar atas pemberhentiaan atau persaraan; atau
(f) apa-apa bonus tahunan atau mana-mana bahagian dari apa-apa bonus tahunan.
Tempoh Dan Masa Pembayaran Upah
Seksyen 18 Akta Pekerjaan mewajibkan majikan agar membayar upah pekerja sekurang-kurangnya sekali bagi setiap satu bulan. Majikan boleh membayar lebih kerap namun tidak boleh kurang dari apa yang telah ditetapkan. Tempoh itu tidak semestinya mengikut bulan kalendar. Majikan boleh membayar bagi tempoh kerja 15hb hingga 14hb bulan seterusnya sebagai contoh atau bagi tempoh kerja 10hb hingga 9hb bulan seterusnya. Namun, setelah tempoh dan masa pembayaran itu telah ditetapkan, majikan HENDAKLAH membayar upah TIDAK LEWAT dari 7 hari selepas tempoh itu berakhir [Seksyen 19 Akta Pekerjaan 1955] kecuali jika majikan dapat memuaskan hati Ketua Pengarah (Jabatan Tenaga Kerja) yang pembayaran itu tidak dapat dibuat atas sebab-sebab yang munasabah.
Menurut Seksyen 25 (1) pula, bayaran gaji hendaklah dibuat dalam NILAI YANG SAH. Ini bermakna di Malaysia, upah hendaklah di bayar dalam RINGGIT MALAYSIA. Ia juga hendaklah dibayar dalam bentuk TUNAI, namun Seksyen 25A pula membenarkan upah dibayar dalam bentuk cek atau ke dalam akaun bank pekerja, tertakluk kepada kebenaran pekerja. Pekerja boleh menarik balik persetujuan ini dengan member notis 4 minggu dengan ALASAN YANG MUNASABAH.
Pendahuluan Upah
Terdapat majikan-majikan terutamanya yang pekerja mereka berpendapatan amat rendah seperti di tapak-tapak binaan memberikan wang pendahuluan bagi pekerja mereka. Walaupun ini dibenarkan oleh Akta, namun Seksyen 22 Akta Pekerjaan 1955 ada menyatakan bahawa majikan TIDAK BOLEH dalam mana-mana satu bulan memberi pendahuluan pada pekerja MELEBIHI JUMLAH UPAH yang diperolehi oleh pekerja itu pada bulan sebelumnya kecuali:
a) bagi membolehkannya membeli, membina atau membaiki sebuah rumah;
b) bagi membolehkannya membeli tanah;
c) bagi membolehkannya membeli ayam itik;
d) bagi membolehkannya membeli sebuah motokar, motorsikal atau basikal;
da) bagi membolehkannya membeli syer perniagaan majikan itu yang ditawarkan untuk jualan oleh majikan itu;
e) bagi mana-mana tujuan lain:
(Rujuk Seksyen 22 (e) (i), (ii) dan (iii) – yang mana permohonan dibuat dan kebenaran bertulis dari Ketua Pengarah telah diperolehi.
Keutamaan Upah
Setiap majikan mesti membayar upah pada pekerjanya apabila kerja tersebut telah selesai (Rujuk Seksyen 15 (1) Akta Pekerjaan 1955). Kegagalan berbuat demikian adalah satu perlanggaran pada terma kontrak. Mengikut Seksyen 31 pula, jika harta majikan atau orang yang bertanggungjawab membayar upah pekerja dijual dengan perintah mahkamah atau wang mereka dibekukan, pihak mahkamah akan memastikan mana-mana wang yang perlu dibayar kepada pekerja empat bulan upah dibayar lebih dahulu sebelum bayaran kepada mana-mana pemiutang bercagar dibuat.
Akta-Pekerjaan-1955-b
Potongan Terhadap Upah
Potongan terhadap upah TIDAK BOLEH DI BUAT SESUKA HATI MAJIKAN dan perlu mengikuti peruntukan Akta Pekerjaan 1955. Menurut Seksyen 24 Akta Pekerjaan 1955, majikan dibenarkan membuat potongan terhadap upah dalam keadaan-keadaan yang berikut:
a) Potongan-potongan hingga setakat apa-apa bayaran lebih yang dibuat atas kesilapan majikan dalam masa tiga bulan sebelum itu; [Contoh: A menerima gaji sebanyak RM 1,300 atas kesilapan majikannya dari bulan Januari hingga Mei 2011. Gaji A sebenarnya hanyalah RM 1,100 sahaja. Pada bulan Jun, majikan A tersedar akan kesilapan mereka itu lalu ingin membuat potongan kepada gaji A. Berdasarkan peruntukan pada Seksyen 24, majikan A hanya boleh memotong sehingga 3 bulan ke belakang sahaja iaitu Mac, April dan Mei sahaja. Potongan bagi kesilapan bulan Januari dan Februari adalah tidak dibenarkan dan salah di sisi undang-undang.
b) Potongan-potongan bagi indemniti yang perlu dibayar oleh pekerja kepada majikan di bawah seksyen 13 (1); [indemniti yang perlu dibayar kepada majikan jika pekerja menamatkan kontrak perkhidmatan di bawah Seksyen 13 (1) Akta Pekerjaan 1955]
c) Potongan-potongan bagi mendapatkan balik pendahuluan upah yang dibuat di bawah Seksyen 22 dengan tiada faedah yang dikenakan; dan
d) Potongan yang dibenarkan oleh undang-undang bertulis yang lain. [Contohnya: Caruman KWSP, PERKESO dan LHDN]
Di bawah Seksyen 24 (3) pula, majikan boleh membuat potongan upah bagi hal-hal di bawah tertakluk kepada PERMINTAAN BERTULIS dari pekerja:
a) potongan-potongan berkenaan bayaran kepada sesuatu kesatuan sekerja berdaftar atau koperasi dan persatuan pinjaman untuk apa-apa yuran, ansuran dan faedah atau lain-lain hutang;
b) potongan-potongan berkenaan dengan apa-apa bayaran bagi apa-apa syer perniagaan majikan yang ditawarkan pada pekerja.
Seterusnya Seksyen 24 (4) Akta Pekerjaan 1955 pula mengariskan potongan-potongan yang tidak boleh dibuat kecuali atas permintaan bertulis pekerja bersama kebenaran bertulis Ketua Pengarah iaitu:
a) potongan-potongan untuk pembayaran skim pencen, dana simpanan, skim kebajikan pekerja, skim insurans dan lain-lain bayaran faedah pekerja;
b) potongan-potongan untuk pembayaran semula pendahuluan upah yang dibuat kepada pekerja di bawah Seksyen 22 dimana faedah dikenakan;
c) potongan-potongan berkenaan dengan pembayaran kepada pihak ketiga bagi pihak pekerja; [Contohnya: bayaran balik pinjaman bank atau bayaran kepada Tabung Haji dan ASB].
d) potongan-potongan berkenaan bayaran bagi pembelian apa-apa barang perniagaan majikan;
e) potongan-potongan berkenaan bayaran bagi sewa tempat tinggal dan kos perkhidmatan, makanan dan minuman yang disediakan oleh majikan kepada pekerja di atas permintaan pekerja atau di bawah terma perkhidmatan. [Ketua Pengarah perlu berpuas hati bahawa ianya adalah bagi faedah pekerja].
Seksyen 24 (6) Akta Pekerjaan 1955 – membenarkan majikan membuat potongan terhadap bayaran bagi bahan makanan, bekalan atau barangan lain yag dibeli secara kredit oleh pekerja dari Pertubuhan Koperasi Berdaftar atas permintaan bertulis pekerja dan persetujuan Pengurus Kedai Koperasi.
Seksyen 24 (7) Akta Pekerjaan 1955 – Ketua Pengarah boleh membenarkan mana-mana potongan lain yang dirasakan perlu.
Seksyen 24 (8) dan (9) Akta Pekerjaan 1955 pula menyatakan jumlah besar kesemua potongan TIDAK BOLEH MELEBIHI 50% upah pekerja sebulan (tertakluk pada proviso pada seksyen ini).
Lain-Lain Peruntukan Berkaitan Dengan Upah Dalam Akta Pekerjaan 1955
Seksyen 28 mengariskan beberapa perkara mengenai CARA PEMBAYARAN UPAH. Antaranya, majikan TIDAK DIBENARKAN membayar gaji pekerjanya di kedai minuman keras, tempat hiburan atau stor jualan runcit dan sebagainya.
Di bawah peruntukan pada Seksyen 26 pula, majikan tidak boleh mengenakan apa-apa syarat kepada pekerjanya berhubung cara perbelanjaan terhadap upah yang dibayar. Terpulang kepada pekerja bagaimana hendak membelanjakan wang upah yag diterima olehnya.
Seksyen 29 membenarkan majikan membekalkan pekerja-pekerja nya dengan makanan, rumah, minyak, letrik, air dan perkidmatan perubatan atau mana-mana kemudahan yang diluluskan sebagai tambahan kepada upah
Akta Pekerjaan 1955 memastikan kebajikan pekerja-pekerja terjaga dengan sebaiknya. Oleh kerana upah merupakan satu perkara yang amat PENTING kepada pekerja, maka Bahagian III, IV, V dan VI pada Akta Pekerjaan 1955 telah digubal dan mengariskan secara terperinci bagi melindungi pekerja-pekerja. Namun, harus saya ingatkan kembali, sebarang ketidakpuashati atau lapuran mengenai perlanggaran statut ini perlu dilakukan pada saluran yang betul. Saya nasihatkan pekerja-pekerja mendapatkan nasihat pegawai-pegawai di Jabatan Tenaga Kerja jika terdapat sebarang kemusykilan atau keraguan pada tindak taduk majikan anda.

ini bermakna anda tidak layak mendapat:

1. kenaikan gaji minimum RM 900

2. pemberian gaji kerana anda diberikan elaun macam mak2 beri pada kita masa sekolah
 
3. anda diibaratkan seperti bekera sendiri lah

4. anda tidak berhak mendapat bonus

5. anda tidak berhak mendapat perlindungan semasa pergi kerja, semasa bekerja, semasa membuat lawatan ke rumah ataupun semasa pulang dari tempat kerja

6. anda tidak layak mendapat insuran untuk sakit ataupun dimasukkan ke wad ataupun anda terbujur mati tidak kiralah di mana tempat terbujur anda melainkan anda sudah ada insuran yang dibeli sendiri ataupun insuran daripada suami

7. anda tidak berhak mendapat kerja lebih masa walaupun anda dipaksa oleh penyelia PDK , Jabatan Kebajikan Masyarakat/ BAKTI untuk membuat kerja2 atapun program yang dianjurkan oleh mereka ...

8. Anda tidak layak mendapat elaun minyak walaupun anda membuat kerja kajian kes yang sepatutnya dibuat oleh pegawai Jabatan Kebajikan Masyarakat itu sendiri.

9 Anda hanya dibenarkan untuk mendapat cuti sakit selama 8 hari sahaja dan tidak boleh lebih sementara cuti tahun anda hanya boleh mendapat 10 hari sahaja dalam setahun

10 walaupun anda berwarganegara Malaysia dan layak untuk mengundi dalam PRU 13 nanti namun anda diketepikan secara 100 peratus hak sebagai pekerja berwarganegara Malaysia.... wallahhu alam bi sawab .... dan lebih pelik lagi apabila warganegara asing seperti Nepal, Bangla, Filipina, Indonesia berhak mendapat keistimewaan seperti warganegara Malaysia dan mendapat gaji minimum RM 900 dan berkemungkinan juga 1 hari nanti hak mengundi diberikan kepada mereka seperti warga Indonesia yang bertapak di Malaysia.....

Anda hanya boleh menurut perintah dan tidak dibenar menyuarakan pendapat