Monday, February 8, 2010

perjalanan hidup

Setiap insan yang bernama manusia perlu mengharungi liku-liku hidup dengan tabah dan yakin. Mereka perlu mengetahui ke mana arah dituju.

Untuk sampai ke arah yang hendak dituju anda perlu bijak memilih destinasi dan jalan yang hendak dilalui. Ramai yang mengetahui destinasi mereka dan ramai juga salah memilih destinasi mereka.

Mereka masih belum menemui pulau baru dalam hidup kita. Dengan kata lain, mereka masih lagi menggunakan pulau lama untuk sampai ke destinasi yang diidamkan. WALAUPUN DAH ADA PERASAAN UNTUK MENCARI PULAU BARU ATAU MENGUBAHKAN PULAU LAMA MENJADI PULAU BARU TETAPI PIHAK PENGURUSAN SEAKAN-AKAN BATU DAN TIDAK PEDULI LANGSUNG KEBAJIKAN PETUGAS PDK.

TIADA USAHA MEMBUAT TRANSFORMASI KERANA KATANYA TIDAK PERLU BERUBAH.

BUKANKAH LAGI BAIK JIKA DIPUTAR MASA KEMBALI KE ZAMAN 1970 ATAU ZAMAN 1945. TIDAK PERLU WANG YANG BANYAK UNTUK MENGURUS PDK ......

Begitu juga dengan Pusat Pemulihan Dalam komuniti. Begitu banyak tesis PENYELIDIKAN, KERTAS KERJA, FORUM. DAN SARANAN CADANGAN dibuat, begitu banyak GESAAN dibuat dan akhirnya rumusan yang dibuat ialah:

a. kos pengurusan PDK dari 1 PDK di Bukit Rakit tanpa kos kini dah ada lebih 400 PDk mengakibatkan kos semakin meningkat menjadi RM 17, 000 lebih

b. Perlu anjakan paradigma dari model yang mula digunakan iaitu model kebajikan --- menjadi model perubatan --- dan kini menjadi model sosial

c. perlu strategi pembangunan yang mantap dari semua sektor

d. istilah berbeza digunakan di Indonesia dan di Malaysia..memang pun sebab tempat berbeza

e. kumpulan advokasi diri perlu diperbanyakkan

f. OKU ada potensi diri untuk dibangunkan

g. PDK sebagai perniagaan dengan ibubapa sebagai aset

h. Pergiatkan lebih banyak ko kurikulum

i. perlukah dibuat transformasi PDK. Jawapan dari JKM tak perlu tetapi perlu diperbuat penambahhaikan dari sudut kemahiran, modul latihan, sistem pentaksiran

j. Pendidikan mengikut sistem AAC

dan akhir sekali diingatkan dalam minda semua terlibat dalam PDK. Penyelia PDK dan Petugas PDK adalah bukan pegawai kerajaan dan mereka TIDAK BOLEH mendapat faedah seperti pegawai kerajaan, Mereka juga perdi diam jangan bising-bising untuk membuat perubahan dari sudut kebajikan mereka ataupun berkaitan kerja mereka.

STOP

FIKIR-FIKIRKANLAH YE... JANGAN ADA AKAL TETAPI DIMATIKAN DAN HANYA MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI...AKIBATNYA NANTI MEREKA YANG BERTUGAS DI PDK HANYA MENJADIKAN PDK SEBAGAI BATU LONCATAN SEBELUM MENDAPAT PEKERJAAN LAGI BAIK. DAN SEGALA WANG DITABURKAN DALAM MEMBERI KURSUS YANG MENDAPAT KEUNTUNGAN IALAH ORANG/ORGANISASI LAIN.

JIKA BENAR JKM BANYAK WANG DAN TAK KISAH SIAPA YANG MENGURUSKANNAYA DAN TIDAK PEDULI MEREKA YANG TERLIBAT MENGAJAR ANAK OKU, MEMBUAT PEMULIHAN DAN MEMBANGUNKAN PDK...... BUKANKAH LAGI BAIK TABURKAN SAHAJA WANG TU DI JALANRAYA DAN TUTUPKAN MATA TUAN/PUAN DAN MATA HATI TUAN/PUAN DAN INI HANYA KERANA KAMI TIADA MAKNA DI SISI TUAN/PUAN...........

ADAKAH KERANA KONSEP KESUKARELAAN MAKNANYA KAMI MASIH MEMERLUKAN IBU BAPA MEMINTA WANG DARI MEREKA UNTUK MEMBELI MODESS?????


ATAUPUN YANG LAGI BAIK DAN TIDAK MELIBATKAN LANGSUNG WANG JKM ATAUPUN PERBENDAHARAAN NEGARA IAITU KORPORATKAN ATAU SWASTAKAN SAHAJA PDK . JADI PENGERUSI YANG HARUS MEMBAYAR GAJI KEPADA PETUGAS PDK DAN TIADA PEREBUTAN DI ANTARA PENGGERUSI, ATAUPUN JKM. KAMI TERHIMPIT APABILA DUA GAJAH BERGADUH DAN AKHIRNYA PELANDUK MATI DITENGAH-TENGAH.

FIKIR-FIKIRKANLAH YE.

???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

No comments: