Wednesday, August 18, 2010

CACAT BUKAN HALANGAN oleh Idmansabu

http://idmansabu.blogspot.com/

CACAT BUKAN HALANGAN

Tidak ku minta lahir ke dunia.Tidak ku minta cacat jadinya.Tapi ini adalah anugerah Allah SWT.ALLAH MAHA mengetahui segala galanya.Setiap kelahiran ada hikmahnya.Kita semua kena terima.

Jangan pinggirkan OKU.OKU bukan kumpulan serpihan..OKU juga komposisi masyarakat yang bersama sama befungsi membangun Negara.Malangnya falsafah ini belum diterima sepenuhnya..Telah lama diwarwarkan bahawa satu peratus pekerja sector awam dan swasta mesti OKU.Namun polisi ini masih belum dilaksanaKenapa?Apakah masih belum ada keyakinan terhadapOKU? Adakah OKU tidak produktif? Masih ramai OKU yang berizajah masih terpinga pinga mencari pekerjaan.Apa fungsi Agensi yang relevan? JKM,JTK hai apa dah jadi.Kita perlukan Anjakan Bukan anjakan kenaikan gaji dan pangkat pegawai dan kakitangan agensi yang dipertanggungjawabkan.

Kini ditubuhkan pula Jabatan Pembangunan OKU di bawah Kementerian Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat. Buat apa? Sedangkan begitu lama dalam JKM OKU masih ditakuk lama.OKU masih tercari cari,terpinga pinga ke arah mana mereka. OKU bukan perlukan simpati yang membuta tuli, mereka perlukan ruang dan kesempatan.Mereka perlukan pengiktirafan.

Baru baru ini KPWKM Malaysia menawarkan elaun RM150 sebulan kepada OKU.Apa ini? Apakah maruah OKU boleh dibeli dengan RM150 sebulan. Cukup menghairankan.Apakah dengan RM 150 sebulan boleh menutup mata OKU sedangkan
Orang normal lain mendapat habuan yang beribu ganda.Cukup pelik dan ajaib.

Di Malaysia ada Pemulihan Dalam Komuniti atau nama reingkasnya PDK.PDK adalah
institusi latihan harian untuk kanak kanak OKU.Fungsinya sangat baik jika benar benar
dimanfaatkan. Kita tidak mahu hanya MELEPAS BATUK DI TANGGA. Biarlah PDK ini benar benar menfaatkan OKU. Staf yang dilantik oleh JKM hendaklah komited. Jangan biarkan PDK seolah olah ZOO tempat latihan dan menjadi tempat kunjungan pelawat. Di Pokok Sena Kedah juga ada PDK. Saya selaku pengerusi amat berharap PDK ini mendapat perhatian JKM. Peruntukan yang diberikan hendaklah dipergunakan dengan sebenar benarnya untuk OKU. Jangan pula dipesongkan. Adalah satu DOSA yang besar jika hak OKU disalahgunakan. JKM pusat hendaklah PEKA dalam hal ini.


Kepada ibubapa yang ada anak OKU boleh hubungi PDK Pokok Sena menerusi alamat No 81 Jalan Sena Taman Bandar Baru Pokok Sena 06400 Pokok Sena Kedah.Atau melalui telefon 012 4318648 (Said Man –Pengerusi) atau 019-59369469 (Sakirah-Penyelia) ----SAID MAN Pengerusi PDK Pokok Sena Kedah.
Posted by IDMANSABU at 04:32 0 comments

No comments: