Saturday, June 13, 2009

usia dan kemahirna moto kasar moto halus

UMUR AKTIVITI MOTOR KASAR AKTIVITI MOTOR HALUS
2-3 Tahun Melompat dan berlari ulang-alik Suka menconteng mendiskriminasi objek tetapi
Menunjukkan tahap aktiviti paling tinggi. tidak pandai melukis objek.

3-5 Tahun Memanjat, menendang bola dan menunggang Memegang gelas dengan sebelah tangan. Mengutip
basikal kecil. objek, menyusun blok secara menegak, membuka tali
kasut, makan dengan menggunakan sudu, menuang
air dari bekas dan boleh meniru bulatan serta melukis
garis lurus.

4-5 Tahun Melakukan aktiviti fizikal yang lebih mencabar dan Melukis bentuk yang mudah, menulis huruf yang besar
lasak seperti memanjat tangga dengan sebelah dan menggunakan guntig untuk memotong.
kaki. Menunjukkan kebolehan luar biasa di taman
permainan dan melakukan aksi gimnastik yang
mudah.

5 Tahun ke atas Berlari dengan lebih laju dan suka berlumba lari Menarik zip, membutang baju, membina rumah dengan
dengan rakan. Boleh melompat sejauh 3 kaki blok atau lego, mengikat tali kasut, melukis atau menyalin
dan setiggi 1 kaki. Boleh melompat dengan sebelah bentuk seperti segi empat tetapi tidak boleh melukis
kaki dan melakukukan gerak kaki seperti bermula, bentuk diamond kerana tidak simetri.
berpusing dan berhenti dengan berkesan. Boleh
berjalan di atas palang, melontar dan menangkap
bola.



Kemahiran motor kasar adalah kawalan pada tingkah laku yang memerlukan banyak otot dan membolehkan kanak-kanak bergerak balas dengan persekitarannya. Perkembangan kemahiran motor banyak bergantung kepada perkembangan otak, ke-seimbangan badan dan peningkatan koordinasi mata-tangan kanak-kanak. Kanak-kanak yang mengalami masalah penglihatan atau pendengaran mengalami masalah menyeimbangkan badan.

Perkembangan motor seorang kanak-kanak banyak dipengaruhi oleh: Latihan Peniruan Genetik Perkembangan otak Budaya Kemahiran Menyambut dan Membaling Bola Membaling dan menyambut bola adalah satu kemahiran motor yang agak kompleks pada peringkat perkembangan kanak-kanak.

Pada peringkat ini, perkembangan motor kanak-kanak semakin matang mengikut peringkat umur: 2 tahun - Menggunakan tangan tetapi pergerakan badan tiada. 3 tahun - Gunakan tangan dengan pergerakan badan tetapi kaki tidak bergerak. 5-6 tahun - Menggerakkan kaki serta pergerakan semakin meningkat. Kemahiran kanak-kanak menyambut bola semakin meningkat pada peringkat awal. Kanak-kanak dapat menyambut bola dengan me-letakkan tangan di hadapan pada umur 4 tahun. Pada umur 5 tahun, mereka dapat menyesuaikan pergerakan tangan bagi menyambut bola dengan lebih cepat.


Kemahiran Motor Halus Kemahiran motor halus menggunakan otot-otot yang kecil seperti jari dan tangan. Walaupun kanak-kanak dapat menggunakan jari tangan mereka, tetapi memakan masa yang lama supaya menjadi lebih mahir.

Kemahiran meng-gunakan jari dipengaruhi oleh faktor biologi di mana kanak-kanak yang mengalami masalah otak sering kali tidak dapat menggunakan jari mereka. Kanak-kanak ini lebih cenderung menggunakan tangan. Kemahiran menggunakan motor halus mengalami peningkatan selari dengan meningkatnya umur mereka: 2 tahun - Menyelak muka surat di buku dan membentuk menara daripada blok-blok mainan sehingga 8 blok. 3 tahun - Menggunakan sudu untuk makan, meniru bulatan. 4 tahun - Dapat memakai baju sendiri, melukis bentuk tangan manusia dan menggunakan gunting. 5 tahun - Membutangkan baju, membuka zip. Pemakanan dan Kesihatan Kanak-kanak Perkembangan kanak-kanak banyak bergantung pada cara pemakanan dan tahap kesihatan mereka. Ini kerana perkembangan kanak-kanak tidak sekerap perkembangan semasa mereka masih bayi.

No comments: