Saturday, November 1, 2008

MENAKUTKAN!:50,000 pekerja kontrak kerajaan hilang kerja

http://manjanik.wordpress.com/
BLOG NIK AZIZ NIK MAT

MENAKUTKAN!:50,000 pekerja kontrak kerajaan hilang kerja

Kalau benarlah dakwaan Presiden Cuepacs, Omar Osman bahawa musibah hilang mata pencarian yang akan melanda 50,000 orang pekerja kontrak di negara yang kita cintai ini maka tiada kata-kata yang dapat diucapkan lagi.

Persoalannya, mana janji-janji pemimpin BN yang tak lekang dek mulut dan penuh-penuh mulut berbicara soal ekonomi negara yang teguh dan tidak bergoncang walaupun ekonomi dunia gawat. “Negara tidak terkesan dengan kemeruduman ekonomi dunia”, kata TPM merangkap bakal PM. Nah! sekarang apa jadi?

Menurut Omar, alasan pemberhentian itu adalah kerana prestasi dan produktiviti pekerja. Beliau juga berkata “Mungkin disebabkan tiada lagi peruntukan gaji untuk kakitangan awam kontrak”.

Kalaulah seramai itu orang yang bekerja dengan kerajaan boleh diberhentikan maka tiada jaminan pihak swasta tidak akan melakukan juga. Atas nama kegawatan ekonomi, seribu satu macam alasan sudah sedia ada untuk dipilih dan diberikan kepada mangsa-mangsa yang akan diberhentikan.

Sebenarnya, Kerajaan BN yang memerintah ala kadar sekarang ini bertekad untuk menyelamatkan jawatan dan pangkat yang mereka ada sahaja. Tiada ketelusan dan keterbukaan untuk membela nasib rakyat. Pembohongan sudah menjadi sunnah mereka. “Buatlah apa sahaja asalkan kita selamat memerintah”. Nasib rakyat kita fikirkan semula.

50,000 orang tiada pembelaan dari kerajaan. Kerajaan tidak mampu membela mereka. Kerajaan hanya mampu membela pendatang tanpa izin dan izin yang kini sudah melebihi 4 juta orang. Maka benarlah pepatah melayu : “kera dihutan disusukan anak dikendong mati kebuluran”. Melayulah juga yang matinya. “kera-kera” itulah yang hidupnya. Maka bertepatanlah juga dengan slogannya “Tradisi Membela Rakyat” dan “Dari Rakyat Kepada Rakyat”.

Walau bagaimanapun, menurut Tan Sri Muhamad Mohd Taib, Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah, kakitangan kontrak kemas tidak akan diberhentiKAN.....


« Status ISA: Adakan Pungutan SuaraMASJID CINA: KELANTAN TELAH MENDAHULUI »Respon
saya dah tahu lame pekara ini..
saya berasa bimbang dengan keadaan semasa ekonomi Malaysia.. aper kerajaan sudah lakukan kepada rakyat!!!!! kebajikan rakyat!!!! saya bukan pekerja kerajaan dan bukan pekerja swasta juga.Disini saya tidak berpuas hati dengan aper yang dilakukan oleh kerajaan. kenapa kerajaan nak kekalkan pekerja yang 58 tahun lagi.. bagilah peluang anak muda yang bekorba2x baru keluar universiti untuk berkhidmat kepada kerajaan. mpritikalkan ilmu yang dipelajari selama di universiti.disini saya ingin memberi sedikit cadangan membuat penapisan kepada pekerja yang 55 tahun untuk meneruskan untuk myambungkan perkhidmatan mereka kepada 58 tahun agar segala wang yang disalurkan kepada mereka tidak sia2. saya teringat lagi janji pm.. tidak akan ader pengangguran apabila kerajaan mewartakan pekerja 58 tahun baru besara.. tapi aper dah jadi..

No comments: