Wednesday, October 5, 2011

8 Operasi PDK

8.0 OPERASI PDK


8.1 NIsbah Petugas dengan pelatih OKU


(i) Nisbah petugas OKU di pusat pdk
1 orang petugas : 5 orang pelatih

(ii) Nisbah petugas OKU di rumah
1 orang petugas : 10 orang pelatih

(iii) sekiranya terdapat lebih daripada 10 OKU yang tidak dapat hadir ke pusat PDk, jawatankuasa PDK boleh melantik seorang petugas pdk untuk menjalankan aktiviti / pemulihan di rumah
rujuk carta JKM PDK - 6


8.2 kriteria pelatih di pdk


(i) warganegara malaysia
(ii) berdaftar dengan JKM
(iii) semua kategori OKU


8.3 Daftar kemasukan pelatih OKU


(i) setiap pelatih OKU yang mengikuti program pemulihan di pusat PDK dan di rumah perlu mengisi borang pendaftaran pelatih pdk dan didaftarkan di dalam Buku Daftar PDK

8.4 Hari dan waktu operasi PDK

(i) Hari / waktu operasi pdk bagi negeri2 adalah seperti berikut:

(a) hari isnin hingga khamis di pusat dan lawatan ke rumah pada hari jumaat

(b) bagi negeri kedah,kelantan dan terengganu waktu operasi pdk pada hari ahad hingga rabu dan lawatan ke rumah pada hari khamis

(ii) PDK beroperasi selama empat (4) jam sehari


8.5 pelepasan operasi pdk


(i) hujung minggu iaitu jumaat dan sabtu (kedah,terenganu dan kelantan) atau sabtu dan ahad bagi negeri2 lain

(ii) cuti yang diwartakan oleh kerajaan persekutuan dan negeri

(iii) cuti yang diisytiharkan oleh kerajaan persekutuan dan negeri

(iv) cuti pertengahan tahun dan akhir tahun selama 1 minggu


8.6 Aktiviti di pdk


aktiviti yang dicadangkan adalah seperti berikut:
* perhimpunan
* senaman pagi
* aktiviti pengurusan diri
* kemahiran moto kasar/halus
* perkembangan pertuturan
* 3M (membaca,menulis,mengira)
* muzik
* kemahiran pra vokasional
* program pemulihan
* aktiviti dalam komuniti
* sukan/ kebudayaan / rekreasi
* sosialisasi

8.7 Aktiviti selepas waktu operasi


(i) Jawatankuasa pdk boleh mengelolakan sebarang aktiviti (contohnya jagaan, kelas agama dan lain2 aktiviti yang sesuai) selepas waktu operasi pdk

(ii) keselamatan pelatih semasa menjalani aktiviti tersebut adalah menjadi tanggungjawab jawatankuasa pdk berkenaan


8.8 Pakaian seragam pelatih di pusat pdk


baju kemeja/baju kurung ---- warna ungu cerah

seluar panjang / kain ----- warna ungu gelap


8.9 Premis dan bangunan


(i) premis pdk hendaklah bersesuaian dan selamat digunakan

(ii) setiap pdk digalakkan mewujudkan ruang berkenaan:

* ruang pembelajaran
* ruang pemulihan
* bilik multisensori
* ruang vokasional
* laman riadah di luar bangunan
* pusat sumber
* ruang pentadbiran / pejabat
* ruang rehat
* ruang dapur / makan
* ruang mempamerkan gambar2 pelatih, program/aktiviti.carta organisasi bergambar dan produk pdk

(iii) semua premis pdk hendaklah dilengkapi dengan peralatan keselamatan seperti alat pemadam api dan peti keselamatan

(iv) premis perlu diperiksa oleh bomba dan dibuat latihan kebakaran 2 kali setahun

(v) premis pdk hendaklah menggunakan papan tanda pdk mengikut saiz yang bersesuaian dan reka bentuk yang telah ditetapkan oleh Jabatan Pembangunan OKU


8.11 Pengurusan Program / aktiviti di pdk


(i) Jawatankuasa pdk perlu menyediakan takwim tahunan bagi program dan aktiviti kepada jawatankuasa penyelarasan pdk daerah sebelum 1 disember setiap tahun bagi tujuan perancangan program tahun berikutnya

(ii) program dan aktiviti yang dirancangkan hendaklah merangkumi perkara2 berikut mengikut keutamaannya:

(a) Program intervensi awal
(b) program pemulihan
(c) Program OKU berdikari, pra vokasional dan vokasional
(d) kursus pembangunan kapasiti jawatankuasa pdk
(e) program kesedaran/penglibatan keluarga OKU
(f) Latihan bagi ibubapa/penjaga.komuniti, petugas dan penyelia PDK
(g) Advokasi untuk keluarga OKU dan komuniti
(h) sukan special olympics dan sukaneka
(i) kursus ketahanan dan motivasi diri
(j) kursus kemahiran keibubapaan
(k) program keseniaan dan kebudayaan
(l) gotong royong atau aktiviti bersama OKU
(m) lawatan sambil belajar

(iii) jawatankuasa pdk menyediakan laporan kepada jawatankuasa penyelarasan pdk daerah selepas program dijalankan

(iv) jawatankuasa pdk digalakkan mencari sumber kewangan lain bagi membiayai program dan aktiviti

(v) Aktiviti yang dijalankan hendaklah melibatkan OKU , ibubapa,jawatankuasa pdk,penyelia,petugas pdk dan komuniti setempat

(vi) jawatankuasa penyelarasan pdk negeri bertanggungjawab melaksanakan latihan dan program seperti berikut:

(a) kursus asas petugas pdk
(b) kursus lanjutan petugas pdk
(c) kursus penyelia pdk
(d) kursus penyelaras pdk daerah
(e) program pembangunan kapasiti AJK
(f) sukan special Olympics
(g) program keseniaan dan kebudayaan OKU
(h) lain2 program dan aktiviti untuk manfaat petugas dan pelatih pdk


8.12 Rekod-rekod PDK


(i) setiap pdk perlu mewujudkan rekod-rekod seperti berikut:

(a) Buku kehadiran OKU
(b) Buku kehadiran penyelia/petugas pdk
(c) rekod pendaftaran Oku di PDK
(d) Rancangan pemulihan individu
(e) rekod penilaian kemajuan OKU
(f) rekod aktiviti harian penyelia/petugas pdk
(g) rekod kehadiran kursus penyelia / petugas pdk
(h) rekod lawatan ke rumah
(i) rekod aktiviti pdk
(j) rekod kewangan pdk
(k) rekod peralatan
(l) rekod seliaan/lawatan ahli jawatankuasa
(m) rekod penerimaan derma/hadiah
(n) rekod pemeriksaan PKMD
(o) Buku Lawatan tetamu

(ii) rekod2 ini hendaklah dikemaskini


8.13 Penutupan sementara pdk


(i) Pengerusi hendaklah memaklumkan kepada PKMD penutupan sementara PDK
rujuk borang JKM PDK 23

No comments: