PENDIDIKAN KANAK-KANAK MASALAH KOMUNIKASI
Masalah komunikasi pelbagai masalah bahasa, peraturan dan pendengaran.
Kecacatan bahasa dan pertuturan termasuk :
Masalah sebutan
Masalah suara
Masalah keinginan (fluency) pertuturan (misalnya gagap)
Kelembapan dalam pertuturan dan / atau bahasa
Kelembapan bahasa dan pertuturan mungkin juga berkaitan dengan
kecacatan pendengaran
faktor-faktor persekitaran
Lain-lain sebab : Masalah komunikasi yang boleh wujud disebabkan
masalah pembelajaran spesifik
kerencatan akal
autisme
serebral palsy (spastik)
KALSIFIKASI MASALAH KOMUNIKASI
Masalah Komunikasi boleh dikatakan kepada
Masalah sebutan
Masalah kelincinan pertuturan
Masalah suara (misalnya kecederaan pada bahagian laryex)
Masalah penggunaan bahasa
Ciri-ciri kanak-kanak bermasalah komunikasi :
sukar mengikuti arahan
pertuturan yang perlahan dan sukar difahami
masalah yang ketara dalam susunan ayat dan sebutan perkataan
gagap yang biasanya mula lebih kurang umur 3-4 tahun. Jika masih kekal semasa umur remaja mungkin memerlukan terapi pertuturan
kelembapan menguasai bahasa dan kemahiran bertutur
masalah suara kasar, bernafas dengan kuat, perubahan yang tiba-tiba pada kekuatan dan pic suara
masalah pendengaran (rujuk nota berkenaan)
murid yang menghadapi masalah bahasa disebabkan perbezaan bahasa yang digunakan
IMPLIKASI MASALAH KOMUNIKASI KE ATAS PENDIDIKAN
Kanak-kanak memerlukan :
latihan pertuturan dan bahasa
latihan audologi
alat-alat pendengaran, jika sesuai
perlakuan khas teknologi
http://zulmz65.freephphostonline.com
No comments:
Post a Comment