Friday, May 23, 2008

BRAINSTORMING IDEA MEMBANGUNKAN PDK

BRAINSTORMING IDEA

Di bawah ini disertakan idea untuk pembangunan PDK

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15



dalam perancangan lagi...

Pencapaian KPWKM

PENCAPAIAN KPWKM DALAM PEMBANGUNAN DAN KEBAJIKAN MASYARAKAT



Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) telah diberikan tanggungjawab dan amanah untuk menjaga hal ehwal, kebajikan dan pembangunan masyarakat pada bulan April 2004. Dalam masa yang singkat, KPWKM telah berjaya menyelesaikan isu-isu dan masalah yang berkaitan dengan kumpulan sasar, terutamanya kanak-kanak, orang kurang upaya, warga emas, orang papa, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan mangsa-mangsa bencana. Kejayaan yang telah diperolehi semenjak tahun 2004 sehingga kini adalah:
Pelepasan cukai tambahan bagi OKU dinaikkan daripada RM5,000 kepada RM6,000. Bagi pasangan yang kurang upaya pula, pelepasan cukai tambahan dinaikkan daripada RM2,500 kepada RM3,500.


Pemberian elaun bulanan sebanyak RM25 seorang kepada pelajar kanak-kanak kurang upaya yang mengikuti program Pemulihan Dalam Komuniti dan Sekolah Khas kelolaan pertubuhan sukarela kebajikan.


Perbelanjaan makanan dan minuman harian penghuni institusi pemulihan dan perlindungan yang terdiri daripada golongan kanak-kanak, warga tua dan OKU dinaikkan daripada RM3.90 seorang kepada RM8 seorang.


Di bawah Skim Bantuan Kebajikan, kerajaan telah menaikkan bantuan kanak-kanak daripada RM80 seorang kanak-kanak sebulan dan maksimum RM350 satu keluarga kepada RM100 seorang kanak-kanak sebulan dan maksimum RM450. Selain itu, bantuan kepada warga emas pula telah dinaikkan daripada RM135 sebulan kepada RM200 sebulan.


Badan-badan sukarela kebajikan (NGO) warga emas, kanak-kanak dan orang kurang upaya tetap mendapat perhatian daripada kerajaan. Pada tahun 2005, kerajaan telah memperuntukkan sejumlah RM13 juta bagi pembiayaan geran tahunan kepada 210 NGO kebajikan. Geran yang diberikan ini adalah bertujuan untuk menampung perbelanjaan bagi makan minum penghuni pusat-pusat jagaan yang dikelolakan oleh NGO, perbelanjaan pentadbiran NGO dan gaji guru bagi sekolah-sekolah khas.


Selain daripada geran tahunan di atas, Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) juga memperuntukkan RM5 juta setahun kepada NGO untuk membiayai aktiviti-aktiviti bagi menjayakan dasar dan program kerajaan. Pemberian geran ini adalah mengikut kadar dan syarat-syarat yang ditetapkan.


Pemberian bantuan segera kepada golongan yang memerlukan melalui ahli Parlimen: RM20,000 pada tahun 2004 dan RM30,000 pada tahun 2005.


Penubuhan Majlis Kebajikan dan Pembangunan Masyarakat (Mayang) di peringkat negeri, daerah dan kawasan Parlimen pada bulan Julai 2005. Majlis ini ditubuhkan untuk memastikan keberkesanan pelaksanaan program dan projek di peringkat akar umbi serta meluaskan outreach KPWKM kepada kumpulan sasar.


KPWKM telah memperolehi kelulusan untuk menubuhkan 10 buah TASKA Komuniti dengan peruntukan sebanyak RM 1,190,000.00. Projek ini akan bermula pada tahun 2006, dengan TASKA komuniti pertama ditubuhkan di Kompleks Penyayang Bakti di Sungai Buloh, Selangor.


Program menaik taraf institusi-institusi JKM telah bermula pada tahun 2004 dengan peruntukan hanya sebanyak RM23,000. Walau bagaimanapun, pada tahun 2005, KPWKM telah memperolehi peruntukan sebanyak RM10.4 juta bagi memastikan institusi-institusi JKM berada dalam keadaan yang baik demi keselesaan penghuni-penghuninya. Ini merupakan satu pencapaian yang besar kerana KPWKM telah berjaya menaik taraf institusi-institusi JKM dalam tempoh yang singkat.


Bagi memastikan keberkesanan sistem penyampaian KPWKM, tindakan proaktif telah diambil bagi meneliti dan meminda akta-akta yang berada di bawah tanggungjawab KPWKM. Akta-akta ini perlu dipinda dan kemas kini selaras dengan keperluan semasa. Sehubungan itu tindakan meminda telah dilaksanakan ke atas akta-akta berikut:
Akta Taman Asuhan Kanak-kanak (TASKA) 1984;

Akta Pusat Jagaan 1993;

Akta Kanak-kanak 2001;

Akta Keganasan Rumah Tangga 1996; dan

Akta Orang Papa 1977.

Pindaan-pindaan ini wajar dilakukan kerana sebahagian besar daripadanya tidak dipinda semenjak akta-akta berkenaan digubal.


Selain itu, KPWKM sedang merangka tindakan susulan ke atas penggubalan Rang Undang-undang Orang Kurang Upaya. Akta ini bertujuan untuk memastikan kepentingan dan kesejahteraan OKU terpelihara.


Selain itu, KPWKM juga telah melaksanakan kempen-kempen untuk menimbulkan kesedaran di kalangan kumpulan sasar dan masyarakat ke arah kesejahteraan mereka. Antara kempen yang telah dijalankan oleh KPWKM ialah:
Kempen mendaftar OKU bagi memastikan OKU menerima kemudahan yang disediakan oleh Kerajaan (1 Disember 2005 hingga 31 Januari 2006);

Kempen mesej sosial menerusi media elektronik.



http://www.kpwkm.gov.my/bm/pcn_pencapaianmasyarakat.asp

isu orang dewasa kurang upaya intelek

isu orang dewasa kurang upaya intelek

raih pekerjaan dengan kelebihan diri

setiap orang mempunyai kelebihan diri yang berbeza. Jadi bagaimana cara untuk
menonjolkan kelebihan diri sewaktu ingin memohon sesuatu pekerjaan.
Caranya melalui resume dan bukan semua orang mampu menulis resume dengan baik.

1. DATA PERIBADI .... ruangan ini anda perlu mendeskripsikan data peribadi dengan lengkap misalannya
a. Nama
b. Tarikh lahir
c. Tempat lahir
d. Alamat
e. Nombor telefon untuk dihubungi

2. MINAT
Tuliskan juga hobi dan minat anda dan berkait rapat dengan pekerjaan yang anda mohon

3. KELEBIHAN DIRI
Tuliskan nilai positif yang afa pada diri anda misalannya
a. boleh bekerja keras
b. mampu mempelajari sesuatu yang baru
c. mampu menepati deadlines...

4. PENGALAMAN KERJA
Pengalaman kerja mempunyai nilai tambah kepada anda dalam memohon sesuatu pekerjaan

5. LATAR BELAKANG PENDIDIKAN
a. Pendidikan awal sehingga pendidikan tertinggi ..
b. sijil latihan
c. kursus dihadiri

Paling penting sekiranya anda terpilih untuk ditemuduga, jaga penampilan diri , gaya bertutur, serta pelbagai aspek lain diambilkira oleh sipenemuduga...

Thursday, May 22, 2008

lesson plan

Lesson Plan 2

Time : 80 minutes (double period)
No. of students : 35 – 40
Level of proficiency : Intermediate to Advanced
Theme : Health
Topic : Live Smart (Chapter 3)
General objective : To enable students to understand food labels for information on
food items.
Specific objectives : By the end of the lesson, students will be able to:
1. give an account of experiences on using food labels
2. read and understand food labels
3. scan for details from food labels
4. write and present plans on food for different occassions
Skills involved : 1. Speaking
2. Critical thinking
Content : 1. Whole-class discussion
2. Pair-work
3. Group-work
Teaching Aids : 1. Food items with labels
2. Situation cards
Previous knowledge : This is a continuation to the previous lesson
Curriculum specification: 1.0 Language for Interpersonal Use
1.1 Make friends and keep friendship by
a. taking part in conversations and discussions
b. exchanging ideas and giving opinions on topic of interest
1.2 Take part in social interaction by
a. participating in conversations and discussions
b. making plans and arrangement
2.0 Language for Informational Use
2.1Obtain information for different purposes by
a. reading materials such as articles in print and in
electronic media
2.2 Process information by
a. skimming and scanning for specific information
and ideas
2.3 Present information to different audiences by
a. reading aloud written materials clearly and
fluently

Stage/Time
Content Presentation/Rationale

Set Induction
5 minutes

Whole-class discussion

Material: Food items with labels brought in by students
1. Teacher displays all food items brought in by students.
2. Teacher categorises food items under a few groups eg. Junk-snacks, health food etc.

Rationale
To start off the day’s lesson


Development
Stage 1
10 minutes
Whole-class discussion

Material: Pg 41 “Understanding a Food Label”










1. Teacher explains the use of food labels.
2. Teacher asks students to relate experiences with food labels when they shopped.
3. Students answer the given questions based on the food label shown.
4. Students are given different food labels and are asked to tell the class useful information found on the labels.

Rationale
Students are informed of the
importance of food labels.





Stage 2
20 minutes

Pair-work

Material:
1. Food labels brought by students
2. Pg 42- exercise C, D, E


1. Students attempt the exercises using different food labels displayed in class.
2. Teacher gives different situations and calls upon students to respond showing how useful food labels are.
3. Teacher-student discussion.

Rationale
Students learn to think and consider
health aspects before purchasing a
food item.


Stage 3
40 minutes
Group-work

Material:
1. Pg 42 – exercise F
2. Situation cards
(Appendix A)
1. Teacher explains the activity to students.
2. Students in groups are given situation cards to work on based on the given instruction for the activity.
3. Students are to present their discussion to the class.

Rationale
Critical thinking on planning an
event. Teaches students to consider
others in preparing food for an
event.


Closure
5 minutes
1. Teacher goes through the day’s lesson
2. Students are asked to be at the language lab for the next lesson










Appendix A


Situation A
Ahmad wants to invite friends to your birthday party. He has friends of different races and a few who are serious weight watchers.



Situation B
Lily plans on having an open house for the Chinese New Year. She invites her neighbours who are mostly Malays. Lots of children from the neighbourhood will be coming to her house.



Situation C
Samy’s Deepavali brunch is a family affair. His wife cooks excellent Indian dishes. Samy’s father has just recovered from a heart attack and is on a strict-diet which he is not too happy about. How can Mrs. Samy make healthful dishes for her father-in-law that he will enjoy?



Situation D
Plan for a children’s party. Avoid junk-food and fizzy drinks.



Situation E
Cater for a weight watchers’ dinner gathering. Prepare three-main dishes and a dessert. Decide a suitable drink to go with the occasion.

http://www.bls.gov/k12/help05.htm

What is this job like? Back to Top

Social workers help people overcome problems and make their lives better. They might work with people who are homeless, sick, or having family problems. Or they might help students who are having trouble in school.

One of the ways social workers help is by finding resources for people. For a person with family difficulties, social workers might find a parenting class or support group. For a homeless person, they might find a place to live and a career training program. For a student, they might find a mentor or a learning disability expert.

Some social workers set up resources like these. They research what kinds of help people need. Then, they set up programs to give that help. They might focus on child abuse, poverty, violence, and other problems.

Many social workers give counseling. They talk to people about their lives and help them to understand and solve their problems and to make plans.

There are three main types of social work.

Child, family, and school social workers. Some of these workers find foster homes for abused or neglected children. They also help parents learn how to better care for children. Other social workers help with adoptions. Social workers in schools give students and teachers advice about learning problems, behavior problems, and social problems, like bullying or shyness. Other social workers help elderly people and their families.
Medical and public health social workers. These workers help people who are sick or who have health problems for a long time. They give advice to people and their families about how to deal with being sick. They also find services to help, such as nutrition classes or nursing care.
Mental health and substance abuse social workers. These workers are sometimes called clinical social workers. They help people with mental illness, upset feelings, or drug or alcohol abuse. They might provide talk therapy to people in order to identify their problems and find ways they can get better. They might also reach out to the community, finding people who have problems and offering help. Some of these workers teach classes about how to make a budget, deal with anger, or get other life skills.
No matter their focus, most social workers spend the day in an office. Some travel to the people they help. Sometimes, they meet with people in the evening or on weekends. Many social workers have their own businesses.

Many social workers like their work. But it can be hard to deal with people who are upset or having trouble. Sometimes, social workers are very busy because they are helping many people at once.

How do you get ready? Back to Top

Nearly all social workers go to college. They earn at least a bachelor's degree, which usually takes 4 years. Many social workers also need a master's degree to get the jobs they want. A master's degree usually takes 2 more years of school. Some people stay in school longer to earn a doctoral degree.

In college, social workers learn different ways to help people. They also take social studies classes, including psychology (how and why people act and feel the way they do), sociology (how people act when they are in a group and what problems groups have), economics (how people get and use resources and how economies work), and ethics (how people decide what is right and wrong). Students also learn by watching experienced social workers.

Before they can get a job, social workers need a license, certification, or registration. The rules for getting these things depend on the State where the worker lives. Workers can also get a certification from the National Association of Social Workers. This certification makes it easier to get some jobs.

Students can start getting ready by taking social studies classes. They can also join peer mentoring programs and other volunteer programs.

How much does this job pay? Back to Top

There are more child, family, and school social workers than any other type of social worker. The middle half of child, family, and school social workers made between $29,590 and $49,060 in 2006. The lowest-paid 10 percent made less than $24,480. The highest-paid 10 percent made more than $62,530.

The middle half of medical and public health social workers made between $34,110 and $53,740 in 2006. The lowest-paid 10 percent made less than $27,280. The highest-paid 10 percent made more than $64,070.

The middle half of mental health and substance abuse social workers made between $27,940 and $45,720 in 2006. The lowest-paid 10 percent made less than $22,490. The highest-paid 10 percent made more than $57,630.

How many jobs are there? Back to Top

There were about 595,000 social worker jobs in 2006. About 5 out of 10 jobs were in health care and social assistance, and about 3 out of every 10 jobs were in State or local government agencies.

What about the future? Back to Top

Between 2006 and 2016, jobs for all social workers are expected to grow much faster than the average for all occupations. Jobs working with older people will grow especially fast because there will be more people who are old and need help. Jobs helping people who are addicted to drugs and alcohol will also grow quickly. Jobs in schools will grow because there will be more students with special needs. Jobs in hospitals will grow, too, but not as fast as jobs in other places.

In cities, competition for jobs might be strong. It might be easier to find jobs in rural places.

Thursday, May 8, 2008

lagu kanak-kanak

untuk dengar lagu dan download lagu sila surf laman ini


http://anna_abadi.freespaces.com/midi.html

ceupacs tuntut 5 perkara

KUALA LUMPUR: Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) akan mengetengahkan lima isu utama berkaitan kakitangan awam dalam perjumpaan dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi pada 6 Mac ini.

Perkara yang akan dibincangkan adalah isu tuntutan kenaikan gaji hampir 1.2 juta kakitangan awam, menambah jumlah kakitangan awam, lanjutan umur bersara, pencen mengikut tempoh perkhidmatan dan pemansuhan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK).

Presiden Cuepacs, Omar Osman, berkata walaupun pelbagai perkara akan dibawa dalam perbincangan itu, topik utama yang bakal dikemukakan adalah mengenai semakan gaji kakitangan awam yang kali terakhir dibuat 14 tahun lalu.

“Isu gaji ini penting untuk membela kebajikan pekerja awam supaya mereka lebih bersemangat dan memberi komitmen penuh kepada kepada tugas mereka jika ia dilaksanakan.

“Selain itu, melaluinya budaya rasuah yang sering dikaitkan dengan kakitangan awam akan dapat dibanteras kerana melaluinya ia dapat meningkatkan sumber pendapatan mereka tanpa perlu melakukan kerja kotor,” katanya ketika dihubungi Berita Minggu di sini, semalam.

Bulan lalu, Perdana Menteri ketika mengulas penyerahan Memorandum Semakan Gaji Anggota Sektor Awam oleh Cuepacs berkata, beliau akan memperhalusi semua hujah Cuepacs dan sebarang keputusan bergantung kepada kedudukan kewangan negara.

Memorandum itu juga mengandungi kadar tuntutan semakan gaji yang diubah sedikit iaitu antara lima hingga 40 peratus, bukannya antara 10 hingga 40 peratus seperti diumumkan sebelum ini.

Kadar bagi Kumpulan Sokongan 2 (Gred 1 hingga 16) kekal 40 peratus, Kumpulan Sokongan 1 (Gred 17 hingga 40) kekal 30 peratus dan Kumpulan Pengurusan profesional (Gred 41 hingga 54) kekal 20 peratus.

Cuepacs dalam tuntutan itu berkata, kenaikan gaji wajar diberikan kerana kira-kira 600,000 kakitangan sokongan mungkin berada di bawah paras kemiskinan jika kerajaan tidak membuat semakan gaji dalam tempoh tiga tahun daripada sekarang.

Omar berkata, selain itu pihaknya juga akan mencadangkan kepada Perdana Menteri untuk menambah kakitangan awam sebanyak 200,000 terutama dalam bidang profesional seperti doktor, perundangan dan kejuruteraan menjelang 2020.

“Walaupun ada dakwaan sebelum ini yang mengatakan ia tidak perlu kerana kebanyakan urusan pada masa itu akan dijalankan secara elektronik atau tanpa kertas tetapi masih ada banyak kekosongan untuk bidang profesional.

“Jawatan ini perlu diisi kerana kemajuan globalisasi pada masa depan memerlukan kita mempunyai lebih ramai anggota profesional supaya produktiviti sektor awam ini setara dengan negara luar,” katanya.

Beliau berkata, dalam pertemuan itu juga pihaknya dijangka meminta Perdana Menteri memansuhkan PTK yang dianggap tidak mencapai matlamatnya untuk menguji tahap kompetensi pekerja sektor awam.

“Walaupun jumlah yang mencapai aras 4 iaitu cemerlang agak ramai tetapi mereka dinafikan kenaikan pangkat atau gaji dengan alasan kuota untuk jawatan itu sudah dipenuhi.

“Apa guna kami bersusah payah untuk mendapat keputusan yang baik tetapi tidak mendapat apa yang diingini (naik pangkat dan gaji),” katanya.

Sumber: Berita Harian/18.02.2007

pengurusa bilik kelas pendidikan pemulihankhas - cikgu syukr

PENGURUSAN BILIK / KELAS
PENDIDIKAN PEMULIHAN KHAS


PENGENALAN

Dalam pendidikan pemulihan khas, bilik / kelas merupakan satu daripada keperluan asas yang utama yang perlu disediakan kerana mengikut konsep pemulihan khas.
Murid-murid yang ketinggalan / lemah dalam pelajaran di kelas biasanya akan dibawa keluar dari kelas dan dimasukkan ke bilik yang disediakan khas untuk pengajaran dan pembelajaran pendidikan pemulihan. Dengan yang demikian dalam menentukan bilik / kelas yang sesuai dan paling ideal, beberapa ciri / keperluan berikut perlu diambil kira.

TUJUAN

1. Masa, tenaga dan alat-alat pengajaran dapat digunakan dengan sebaik-baiknya
untuk mencapai objektif pengajaran.

2. Dapat menggunakan kemudahan yang terdapat dalam kelas dengan berkesan.

3. Dapat mengadakan suasana pembelajaran yang menggalakkan.



CARA UNTUK MENGADAKAN KELAS PEMULIHAN

Disyorkan 3 alternatif seperti berikut :

1. Sekolah-sekolah yang mempunyai 2 kelas atau lebih bagi sesuatu darjah , murid-murid untuk kelas pemulihan bolehlah diambil dari kelas-kelas tersebut sekiranya bilangan murid pemulihan dalam sesuatu kelas itu hanya 3 atau 4 orang sahaja.
Walau bagaimanapun jumlah murid dalam satu sesi pemulihan hendaklah tidak melebihi 15 orang.

2. Sekolah-sekolah yang mempunyai satu kelas bagi satu darjah, murid-murid untuk kelas pemulihan bolehlah diambil dari darjah-darjah lain tetapi jumlahnya hendaklah tidak melebihi 15 orang.

3. Sekiranya murid-murid yang diambil untuk mengikuti kelas pemulihan datangnya dari satu kelas sahaja, maka bilangannya hendaklah tidak melebihi 6 orang. Pemilihan mana-mana satu alternatif hendaklah tertakluk kepada perundingan di antara Guru Kelas Khas Pemulihan dengan guru besar dan guru-guru asas.

BILIK / KELAS

a ) Lokasi bilik / kelas untuk dijadikan Kelas Khas Pemulihan adalah sangat bergantung
kepada keadaan kemudahan yang sedia ada serta kemampuan di sesebuah
sekolah. Tetapi dengan menyedari ciri-ciri kanak-kanak pemulihan, kelas-kelas lain
kantin, atau padang-padang permainan boleh digunakan supaya aktiviti yang
berlaku di tempat – tempat tersebut tidak akan mengganggu sesi pengajaran
pemulihan.

b) Kesesuaian seperti juga kelas-kelas biasa yang lain perlu diambil kira dari segi
keselesaan ruang dengan bilangan murid, cahaya serta edaran udara yang
mencukupi, kerusi dan meja serta saiz dan susunan fizikalnya yang selaras dengan
ukuran dan bilangan murid-murid yang terlibat.

c) Penyusunan perabot, papan tulis, papan pameran dan tempat – tempat
penyimpanan perlu diubah suai sebagai dorongan kearah pengajaran yang
menyeronokkan dan yang berkesan, sesuai dengan matlamat menuju ke
pengkhususan 2M di sekolah rendah ( rujuk lampiran A ) Prinsip – prinsip yang terjalin
dan dipraktikkan dalam penyusunan kelas seperti ini ialah suasana fizikalnya, sosial,
emosi dan rasa hati yang selesa dan gembira untuk murid-murid : bidang dinamik
kumpulan yang menyokong pembelajaran atau tugasan yang diberikan : dan
penyusunan perabot yang membantu rutin pengurusan.


PENTADBIRAN KELAS

Bagi mentadbirkan sesebuah kelas Pendidikan Pemulihan Khas, Guru Pemulihan Khas hendaklah menyediakan beberapa keperluan lain yang semestinya ada dalam kelas pemulihan.

Di antaranya ialah :

Jadual waktu kelas / persendirian

Carta alir Program Pendidikan Pemulihan Khas.

3 Selain daripada itu di dalam kelas pemulihan ini juga perlu disediakan ruang –
ruang pembelajaran mengikut kesesuaian dan keluasan bilik . Di antara ruang
pembelajaran yang dicadangkan ialah ruang disiplin.

4.1 Membuat runding cara dengan ibu bapa / penjaga murid.
4.2 Membuat penyediaan bahan - bahan pengajaran.
4.3 Mengemaskinikan rekod – rekod.
4.4 Bimbingan dan Kaunseling kepada murid.
4.5 Runding cara dengan guru kelas / mata pelajaran tentang perkembangan murid kelas biasa.
4.6 Runding cara dengan Guru Besar untuk meningkatkan mutu pencapaian murid.
4.7 Mengemaskinikan sudut – sudut pameran pembelajaran.
4.8 Sentiasa memikirkan bagaimana untuk mempertingkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran di kelas pemulihan.

PENGELOLAAN SISTEM FAIL
KELAS PEMULIHAN KHAS

01 . FAIL INDUK

Kandungan
a. Surat – surat Perhubungan Luar / Dalaman
b. Carta Organisasi Kurikulum & Panitia
c. Jawatankuasa Panitia
d. Pekeliling – pekeliling Ikhtisas
( contoh : PP Ikh . Bil 4 /96 )


02 . FAIL SUKATAN PELAJARAN

Kandungan
a. Sukatan Pelajaran Kelas Pemulihan Khas
b. Huraian Sukatan Pelajaran Pemulihan Khas
c. Rancangan Pelajaran Tahunan
d. Senarai Bahan Bantu Mengajar & Kedudukannya


03 . FAIL MESYUARAT

Kandungan

a. Surat – surat panggilan mesyuarat peringkat sekolah
b. Buku Minit mesyuarat panitia
( sekurang – kurangnya 3 X setahun )


04. FAIL PROGRAM KECEMERLANGAN

Kandungan
a. Program Developmental dan Rutin
b. Laporan - laporan program


05 . FAIL ANALISIS IPP2M

Kandungan
a. Analisis IPP2M


06 . FAIL PENYELIAAN / PENCERAPAN

Kandungan
a. Guru Besar
b. Guru Penolong kanan


07 . FAIL PEMERIKSAAN HASIL KERJA MURID

Kandungan
a. Jadual Pemeriksaan
b. Instrumen Pemeriksaan


08. FAIL AKTIVITI KOKURIKULUM AKADEMIK

Kandungan
a. Surat Mesyuarat
b. Senarai Aktiviti Tahunan yang dirancang
c. Laporan Aktiviti yang telah dijalankan

09 . FAIL BANK SOALAN

Kandungan
a. Semua set ujian yang digunakan.


10 . FAIL MAKLUMAT GURU PEMULIHAN

Kandungan
a. Jadual guru Pemulihan
b. Maklumat guru Pemulihan



PANDUAN MENULIS NOMBOR RUJUKAN FAIL

KBA4029 / 06 / 06 / 011 / 01 / ( 01 )


FAIL – FAIL LAIN


( Fail peribadi murid )

- Borang Pencalonan murid
- Borang pengumpulan maklumat
- Kaji selidik / borang latar belakang
- Rekod kesihatan


( Fail Bahasa Melayu – Individu )

- IIP2M / Saringan
- Ujian Diognastik
- Rekod Pengamatan
- Rekod Pencapaian murid
- Borang skor individu





( Fail kerja susulan – individu )

- direkodkan bagi murid-murid yang telah menguasai
( sudah mengikuti P&P dalam kelas normal )

- Lawatan

- Inventori

- BBM / ABM
Contoh :Buku – buku , carta , kad – kad dan lain – lain.

Posted by cikgushukri............ at Monday, January 21,